SYNSPUNKT
Thomas Aardal: Tre spørsmål du bør stille deg før KI-reisen
Kunstig intelligens-reisen begynner gjerne med spørsmål om hvem som skal lede den, bruksområder og kostnader. Når dette er avklart, er det på tide å stille seg noen nøkkelspørsmål for å finne ut om organisasjonen din faktisk er klar.
Thomas Aardal er teknologisjef i IT-selskapet Nagarro.
SYNSPUNKT. Følgende tre spørsmål bør alle virksomheter stille seg, før de kaster seg over kunstig intelligens.
1. Har dere nok (kvalitets)data?
Intelligens kan ikke skapes i et vakuum – det kommer fra data. Selv om de fleste bedrifter har mye data, må kvaliteten og typen vurderes. I tillegg vil det kreve nye datasett. Denne datareisen er syklisk: Jo mer data organisasjonen bruker, jo mer data skapes.
2. Er dataene tilgjengelig?
Når du ser på den menneskelige siden av KI-transformasjoner, er det tre kritiske komponenter å vurdere: data- og KI-demokratisering, endring av tankesett og kompetanseheving. Dette må tas på alvor og investeres i tidlig, for å bygge kultur og hindre unødvendig bekymring.
Her kan partnere være til hjelp, både Microsoft og Google har for eksempel investert betydelig i KI-opplæring og utdanningsprogrammer. Microsoft skal investere flere milliarder i å bygge kompetanse og tekniske ferdigheter, støtte transformasjon og fremme ansvarlig implementering.
3. Hvordan kan KI gi dere nye ideer – og videreutvikle produkter og tjenester?
Å bruke KI uten å knytte det til organisasjonens strategiske mål, vil ikke føre noe sted. Poenget er å automatisere og effektivisere, men også å drive innovasjon. Dette må være en nøye gjennomtenkt strategi for satsningen.
Jeg foretrekker å bruke designtenkning som setter mennesket i sentrum, noe som også er essensielt for KI-initiativer. Fokuset er da på å forstå brukernes behov, definere klare mål, finne kreative løsninger for så å raskt teste dem gjennom prototyping.
Å benytte seg av kunstig intelligens må være et strategisk valg som er i tråd med forretningsmålene
Potensial og risiko: KIs enorme potensial og natur, som skiller det fra annen teknologi, gjør det også vanskelig å styre. Fordelene lokker organisasjoner, men det er også mulige risikoer.
Å besvare disse spørsmålene gir en dypere forståelse av om dere er klare til å starte KI-reisen, og om utbyttet rettferdiggjør investeringen. KI for KIs skyld vil ikke bare være kostnadsintensivt, men dårlige resultater vil mest sannsynlig påvirke organisasjonens fremtidige KI- og digitaliseringsreise negativt.
Å benytte seg av kunstig intelligens må være et strategisk valg som er i tråd med forretningsmålene. Dette krever aktiv deltakelse fra toppledelsen, som må forme strategien og sikre gjennomføringen på tvers av hele organisasjonen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen