To viktige ting vi bør lære barna våre
Mange bekymrede foreldre spør hva barn bør lære på skolen for å være forberedt på fremtiden. En fremtid som er like uklar som en tåkete morgen.
Elena Rosnes jobber med kompetansepolitikk i avdeling for næring i Akershus fylkeskommune.
SYNSPUNKT. Prognoser fra Verdens Økonomiske Forum anslår at 65 prosent av barn som begynner på grunnskolen nå, vil ende opp med å jobbe i yrker som ikke eksisterer ennå. Arbeidseksperter spår også at dagens barn vil bytte mange yrker og jobber i løpet av karrieren, som igjen ikke er oppfunnet enda.
Det hjelper ikke at basiskunnskaper som lesing og matte, samt psykisk helse, er aldri så dårlig som det er nå. Men det er to andre basisferdigheter som jeg påstår er aller viktigst å lære de unge for at de skal klare seg i fremtiden.
Mindfulness og meditasjon
5 siste Synspunkt
-
Tor W. Andreassen: Statsbudsjettet 2025 – en tapt mulighet for digital omstilling?
-
Mari Sundli Tveit: Mer kraft, retning og fart for fremtidens utfordringer
-
Oberst Lars Birkheim: En høyteknologisk hær i vekst
-
Stein Reegård: Høyesterett på kommunal EØS-trening
-
Ragnhild Lied: Kunnskapslause angrep på IA-avtalen
Barn trenger å lære meditasjon og mindfulness - for å trene hjernen til å fokusere. Psykologer mener at evnen til å styre sin egen oppmerksomhet vil være en nøkkelferdighet for fremtiden. Daniel Goleman, en kjent psykolog innen emosjonell intelligens, skriver at det å kunne fokusere og filtrere ut distraksjoner vil være nyttig for å navigere i en raskt endrende fremtid.
Å lære å meditere vil hjelpe barna å håndtere oppturer og nedturer som følge av den teknologiske revolusjonen vi lever i. Mindfulness er et godt redskap for å forbedre barnas stressmestring og toleranse for usikkerhet.
Evnen til å fokusere hjelper dem å lære om seg selv og å utvikle ferdigheter til å navigere gjennom et komplekst informasjonssystem, noe som styrker deres dømmekraft.
Vi voksne kan også dra nytte av dette!
Nysgjerrighet
Nysgjerrighet er en annen grunnleggende egenskap vi må hjelpe barna med å bevare. I en raskt bevegelig verden må vi lære noe nytt hele tiden. En kjent tenker, Yuval Harari, sier at vi må mestre kunsten til å personlig gjenoppfinne oss. For «å lære å lære» og «å lære å endre seg», er nysgjerrighet en must. Nysgjerrighet driver nemlig alt annet i læring.
Tenk på hvilke implikasjoner omstilling og teknologisk transformasjon har for skolen! Men endring må ikke skje bare på skolen. Når det gjelder mindfulness og nysgjerrighet, må vi foreldre også være rollemodeller og støttespillere.