Omstilling

Er tiden inne for ­kulturell ­disrupsjon?

Publisert: 6. juni 2017 kl 15.04
Oppdatert: 6. juni 2017 kl 15.10

SYNSPUNKT: Vi spurte topplederne hva de opplevde som den største utfordringen til digitalisering og disrupsjon i egen bransje?

Ikke overraskende var det verken open access, fildeling, blockchain eller CPU. Den største utfordringen de opplevde var egen kultur. «Vi får ikke egen organisasjon fort nok til å jobbe på den nye måten»,  «Vi møter motstand hos egne ledere» og  «Vi vet ikke helt hva vi skal prioritere».

Senere i programmet spurte vi «Hvis du fikk starte helt på nytt med å bygge egen organisasjonskultur, hvilke drivere ville dere at den skulle være satt sammen av»?

Her er svarene fra topplederne:

Vi hadde ønsket en kultur som

  • tør å feile – dette har vi ikke gjort før
  • har stayerevne – innovasjon tar tid
  • er målrettet – veien er ikke rett frem
  • aksepterer at noe er godt nok
  • utfordrer hverandre
  • er smidige og kan tilpasse seg
  • har «passion» for det de og vi holder på med

Kultur er summen av de driverne eller verdiene som er i spill i et team eller en organisasjon. De høyest prioriterte verdiene blir forsøkt satt ut i livet, og kommer til syne som holdninger, handlinger, kommunikasjon og lederstil.

Saken fortsetter under annonsen

Hvis vi går tilbake til toppledernes svar på spørsmål om ønsket kultur, vil det si at de mener en kultur der verdier som passion, endringsvilje, læring, målrettethet og utholdenhet er viktig og bør prioriteres av alle.

Hva så? Tenk om du kunne bestille disse verdiene og få de på plass i egen organisasjon? «Bestillingsordre #1: fem nye verdier levert innen 1.juni».

Å endre ­kultur er en ­spennende reise, men det tar tid og koster penger

Paradokset er jo nettopp at det som kan bidra mest til målet om en innovasjonskultur, ikke kan kjøpes, men må bygges av nettopp topplederne i selskapet.

Kulturell disrupsjon starter med denne øvelsen: å finne ut hvordan «optimal kultur» ser ut hos deg.

Det er som regel en kreativ og engasjerende reise med topplederteamet. Deretter kommer en mer edruelig runde; hva er vår reelle kultur i dag? Hvilke drivere er det i dag som kjennetegner oss og hvilke verdier har vi prioritert høyt hos oss?

Dette må kartlegges systematisk, tilfeldige gruppeoppgaver er ikke nok.

Saken fortsetter under annonsen

Avstanden mellom disse to datapunktene er grunnlaget for din kulturelle endringsreise.  

Å endre kultur er en spennende reise, men det tar tid og koster penger. Dette er tid og penger som normalt skulle vært brukt til drift og business as usual. Resultatet er at prestasjon og resultater får en midlertidig brems, som ikke er så lett å lede. Spørsmålet er hvordan du har budsjettert med og planlagt for denne delen?

Å endre kultur handler ikke om en lineær analytisk rasjonell vei. Langs denne skal du ut å be lederne og medarbeiderne dine endre verdier, til de du har definert som mer optimale for å bygge innovasjonskultur. Det krever mot og passion, ikke minst stor relasjonell lederevne. Her må du tett på.

Å endre kultur starter med å forstå hvor du selv er. Hva er dine drivere? Hvilke verdier setter du selv høyt? Hvilke av de er hemmere og fremmere av en innovasjonskultur? Når blir du selv problemet, og hvordan kan teamet ditt jobbe seg igjennom disse personlige verdireisene for sammen å skape den kulturen dere trenger?

Prosessen med å disrupte din egen kultur er kanskje et av de viktigste prosjektene for å lykkes med digitalisering. Dere har planer for teknologien. Her er fem spørsmål til lederteamet for å starte den kulturelle disrupsjonen:

Hvilke mål skal dere ha for disrupsjon av egen kultur i 2017? Hvordan ser en optimal ny kultur ut for dere, hvilke verdier er i spill? Hva er den faktiske kulturen ut, hvilke verdier er i spill? Hvor stort er det kulturelle gapet? Hvilke ressurser, kompetanse og passion har dere til disposisjon for å komme i gang?

Om vi kaller dette arbeidet  disrupsjon eller endring av egen kultur er underordnet. Det som er avgjørende er at utvikling av en kultur som virker i den digitale verden kommer i gang.

Saken fortsetter under annonsen

Om den blir disruptiv eller ikke kommer an på hvor du starter, og hvor langt du har tenkt deg.  

Tone S. Ringstad
søn 20.02.2022 23:47

Tone S. Ringstad er daglig leder i Values@work og faglig rådgiver i Open Innovation Lab Norway