Arbeidsliv

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Veksling mellom læring i skole og praksis motiverer elever

Yrkesfagelever som veksler mellom opplæring i bedrift og skole gjennomfører like godt eller bedre enn de på ordinært løp, viser ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

En evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæring viser at yrkesfagelever har god faglig utvikling og god motivasjon for opplæringen. Fafo mener det er grunnlag for videreføring av vekslingsmodeller innenfor flere fagområder.

Utdanningsdirektoratet melder om at elevene er godt motiverte for å veksle mellom læring i skole og læring i bedrift, og de mener at de lærer mer.

– Vi trenger flere gode fagarbeidere i fremtiden. Da må vi ha utdanningsløp som motiverer flere til å gjennomføre og utdanningsløp som næringslivet støtter opp om. Mange av elevene er fornøyde og mener de lærer mer av å jobbe med konkrete arbeidsoppgaver, og at det er lettere å forstå det de lærer på skolen. Samtidig ser vi at vekslingsmodell ikke er en løsning som passer alle elever, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Også faglærere, aktører på arbeidslivssiden og i skolene opplever at veksling er en god måte å lære på for elevene som deltar.

Det kan imidlertid se ut til at veksling ikke passer for alle elever, da det kan være krevende, både faglig og sosialt, å gå tidlig ut i arbeidslivet.

Ressurskrevende

Gode gjennomføringstall er ikke nødvendigvis forårsaket av vekslingsmodellene, de kan like gjerne skyldes seleksjonen av elever.

Mange av elevene som har deltatt i veksling er valgt ut fordi de er motiverte, har gjort et yrkesvalg tidlig og ønsker seg ut i bedrift. Gjennomføring med fag- og svennebrev varierer mye mellom forsøksprosjektene.

– Mange av elevene er fornøyde og mener de lærer mer av å jobbe med konkrete arbeidsoppgaver, og at det er lettere å forstå det de lærer på skolen. Samtidig ser vi at vekslingsmodell ikke er en løsning som passer alle elever, sier Sanner.

Vekslingsforsøkene har ført til tettere samarbeid mellom de involverte aktørene. Samtidig opplever de vekslingsmodellene som ressurskrevende.

– Noen av elevene opplevde at det var krevende, både sosialt og faglig, å gå ut i et voksent arbeidsmiljø i en alder av 16 eller 17 år. Denne løsningen forhindrer ikke frafall blant dem som sliter mest med motivasjonen fra før, de trenger andre tiltak. Men vi ønsker at vekslingsmodell skal kunne tilbys der det passer, sier Sanner.

Vekslingsordningen har ofte vært organisert parallelt med den ordinære 2+2-ordningen. Dette har i sin tur gjort en mer avhengig av et visst antall læreplasser og et stort nok elevgrunnlag for rekruttering til doble løp.

Powered by Labrador CMS