SYNSPUNKT
Anne-Cecilie Kaltenborn: Kan bedrifter hjelpe mot kommunal kollaps?
Kommuner som samarbeider med private, får bedre tjenester til en bedre pris. Nå som kommunenes kostnader stiger mer enn inntektene, bør kanskje flere kommuner se på denne muligheten?
Anne-Cecilie Kaltenborn er adm.dir. i NHO Service og Handel.
Det er egentlig ganske åpenbart: Kommunene i Norge gjør en fantastisk jobb på stadig flere områder. Men det er grenser for langt man kan strekke strikken. En bedrift som har spesialisert seg på å levere kun én tjeneste til mange kunder, gjør dette bedre og billigere enn en aktør som må levere mange tjenester til kun én kunde.
I NHO Service og Handel organiserer vi landets renholdsselskaper, kantinebedrifter og vaktselskaper, blant andre. De er lokale, regionale, nasjonale og internasjonale. De har spesialisert seg på å utvikle gode tjenester innenfor sitt felt – på tvers av geografiske grenser. Stort sett leverer de til privat sektor, men stadig oftere blir de kontaktet av kommuner som ser at innbyggerne deres kan få bedre og mer kostnadseffektive tjenester ved å samarbeide med private.
Rapporten viser tydelig at de kommunene som leverer best på effektivitet innen renhold og eiendomsdrift er de som benytter en kombinasjon av offentlig og privat leveranse
Rapport dokumenterer at det nytter
Dette er dokumentert: På vegne av NHO har NyAnalyse vurdert tjenestekvalitet og ressursbruk innenfor blant annet renhold og eiendomsdrift i norske kommuner. Målet er å gi kommunene et faktagrunnlag til å vurdere eget potensial når de skal løse store tjenesteoppgaver samtidig som befolkingen blir eldre, skatteinngangen reduseres og det blir færre yrkesaktive per pensjonist.
Funnene indikerer at kommuner som i størst grad benytter en miks av private og offentlige leverandører driver mer kostnadseffektivt og med bedre kvalitet enn kommuner med lavere andel private leverandører. Dette samsvarer med funn fra tilsvarende rapport i 2019.
Rapporten viser tydelig at de kommunene som leverer best på effektivitet innen renhold og eiendomsdrift er de som benytter en kombinasjon av offentlig og privat leveranse. Her kan vi trekke frem eksempler som Stavanger, Lindesnes, Stjørdal og Fredrikstad som bedre enn sine søsterkommuner Sandnes, Grimstad, Levanger, og Sarpsborg. Det betyr at sistnevnte kommuner har et forbedringspotensial når det gjelder kostnadseffektiv bruk av tjenester.
Betydelig lavere sykefravær
Det er samtidig et interessant funn at de private aktørene har lavere grad av sykefravær enn de offentlige. I gjennomsnitt er sykefraværet i for eksempel private renholds-bedrifter hele 20 prosent lavere enn ved renhold i offentlig regi. Dette utgjør en betydelig kostnad, og er en viktig forklaring på hvorfor private kan levere bedre og billigere tjenester og samtidig tjene penger. Vi ser at de kommunene som samarbeider med private innenfor et tjenesteområde, er de som lykkes best. Altså: ikke konkurranseutsette alt, men noe. Da lærer man av hverandre, tjenesten blir bedre – og kommunen får bedre kontroll på kostnadene. Går sykefraværet i tillegg ned, er det en fin bonus – både for kommunen og for ansatte.
Privat-offentlig samarbeid må ikke nødvendigvis på plass før jul. Men kommer man i gang nå, kan kjærkomne gevinster høstes i årene framover – til glede for innbyggerne som jo er de kommunene er til for.