SYNSPUNKT
Audun Farbrot: Historiefortellingens magiske kraft
Den mektigste personen i verden er historiefortelleren, sa Steve Jobs. Her deler jeg ti tanker om hvordan vi kan forstå og forklare historiefortellingens magiske kraft.
Audun Farbrot er fagbokforfatter og seniorrådgiver kommunikasjon ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
SYNSPUNKT. Steve Jobs, en av grunnleggerne av teknologiselskapet Apple, forklarer makten og kraften i historiefortelling med at historiefortelleren skaper visjonen, former verdiene og setter agendaen for hele den kommende generasjonen.
“The most powerful person in the world is the storyteller. The storyteller sets the vision, values and agenda of an entire generation that is to come”. (Steve Jobs).
Hvordan kan vi forstå og forklare fortellingenes magiske kraft?
5 siste Synspunkt
-
Tor W. Andreassen: Statsbudsjettet 2025 – en tapt mulighet for digital omstilling?
-
Mari Sundli Tveit: Mer kraft, retning og fart for fremtidens utfordringer
-
Oberst Lars Birkheim: En høyteknologisk hær i vekst
-
Stein Reegård: Høyesterett på kommunal EØS-trening
-
Ragnhild Lied: Kunnskapslause angrep på IA-avtalen
Kraftfullt verktøy
Jeg har gjennom de siste 20 årene arbeidet med å motivere og trene forskere og fageksperter til å dele kunnskap med de som kan ha nytte av eller være interessert i kunnskapen de skaper.
Kunnskap kan bidra til å skape samfunnsforbedringer. Men ikke uten effektiv kommunikasjon.
Skal du lykkes med kunnskapskommunikasjon, må du gjøre kunnskapen forståelig og tilgjengelig for de du ønsker å kommunisere med. Men, det er ikke tilstrekkelig for å mobilisere kunnskapen til mulige anvendelser.
Du må også lykkes i å gjøre kunnskapen personlig relevant for de du kommuniserer med. Som om det ikke var nok, må du kunne tenke høyt og godt om hvordan ny kunnskap kan bidra til positive endringer i samfunnet. Det skjer best sammen med de som kan omsette kunnskapen til bedre praksis.
Kort oppsummert: Kommunikasjon handler om mye mer enn å formidle og rope ut budskap. Det handler om å gjøre felles (fra latin communicare).
Historiefortelling er et kraftfullt verktøy til å gjøre kunnskap til felleseie. Gjennom å trene på å kommunisere kunnskap gjennom fortellinger, kan forskere og fageksperter øke sin påvirknings- og gjennomslagskraft i samfunnet.
Gode historier kan altså hjelpe oss til å øke sannsynligheten for at ny kunnskap bidrar til samfunnsforbedringer (societal impact).
Ti tanker om hva historier gjør med oss
Hva er det egentlig historier og historiefortelling gjør med oss? Hvorfor er gode fortellinger så virksomme for oss som ønsker å kommunisere godt og effektivt?
Her er ti tanker om hvorfor og hvordan god historiefortelling styrker vår påvirknings- og gjennomslagskraft.
1. Hjerneføde: Hjernen vår simpelthen elsker de gode historiene.
2. Visualisere og forenkle: Gjennom historier kan vi visualisere og forenkle komplekse ideer og budskap, og gjøre dem personlige for de vi kommuniserer med.
3. Vinne oppmerksomhet: Gode historier hjelper oss til å vinne og holde på publikums oppmerksomhet og interesse.
4. Engasjere: Gode historier hjelper oss til å engasjere og involvere publikum.
5. Snakke til hjertet og følelsene: Historiefortelling hjelper oss med å snakke og skrive til hjertet og følelsene, ikke bare til hodet og fornuften.
6. Skape gjenkjennelse: Gode historier fremkaller gjenkjennelse hos publikum gjennom karakterene (helten og fiendene) og dramaet som utspiller seg.
7. Skaper forbindelser: Historiefortelling kan skape emosjonelle bånd mellom deg og de du kommuniserer med.
8. På samme bølgelengde: Forteller og tilhører (leser) kobles på samme bølgelengde gjennom historier folk kjenner seg igjen i.
9. Stor rekkevidde: Mange historier, men langt fra alle, vil kunne fungere godt på tvers av geografi og kulturer. De vil også kunne bidra til å bygge bro på tvers av kulturer.
10. Minneverdig: Gode historier som er godt fortalt hjelper publikum til å huske. Og kan inspirere til handling og videre deling av fortellingene.
Å trene regelmessig på historiefortelling, har forbløffende god effekt. Du blir (stadig) bedre til å kommunisere, og styrker din påvirknings- og gjennomslagskraft i alle livets sammenhenger.
Artikkelen er også publisert som blogginnlegg i Audun Farbrots fagblogg forskningskommunikasjon.