En benk i regnbuefarger står foran et gjerde og busker i Oslo.

SYNSPUNKT

Inkludering handler om det vi gjør hele året. Om hvordan vi møter menneskene foran oss med nysgjerrighet i stedet for skepsis, med åpenhet i stedet for fordommer. Alltid, ikke bare i juni, skriver Kjersti Rasmussen.

Pride er hele året

Det er fint å se byen i regnbuefarger. Men Pride er ikke bare en feiring, det er også en markering. Det er en påminnelse om at rettigheter aldri kan tas for gitt, og at mange fortsatt lever med frykt for å være åpne om hvem de er. 

Publisert
Lesetid: 2 min
Gå til tilbud

Kjersti Rasmussen er markedssjef i A2G Gruppen. 

SYNSPUNKT. Pride gir oss i A2G en god anledning til å løfte temaer som betyr mye for oss. Nemlig hvordan mangfold styrker arbeidslivet.

For noen uker siden fikk jeg et spørsmål fra en kollega: «Hvilke planer har vi for å synliggjøre Pride nå i juni?» Spørsmålet satte i gang noen tanker hos meg. Ikke tvil, men en slags refleksjon som melder seg hvert år rundt juni.

 

For Pride er ikke bare en feiring, men også en markering. Det er en påminnelse om at rettigheter aldri kan tas for gitt, og at mange fortsatt lever med frykt for å være åpne om hvem de er. På jobben, hjemme og ute på gata. Pride handler om mer enn kjærlighet og glede. Pride er også en viktig markering for kampen og retten til å ta plass. Pride minner oss om de som gikk før oss, og motet vi trenger for å fortsette. På våre vegne, og på andres.

I A2G jobber vi hver dag med mennesker som av ulike grunner har opplevd å stå utenfor arbeidslivet. Til enhver tid er vi i kontakt med rundt 2000 mennesker med ulike historier, utfordringer og forutsetninger. Noen har kjent på utenforskap hele livet. Det gjør noe med oss. Det minner oss på at tilhørighet ikke er noe vi kan skru av og på.

For oss handler inkludering om det vi gjør hele året. Om hvordan vi møter menneskene foran oss med nysgjerrighet i stedet for skepsis, med åpenhet i stedet for fordommer. Alltid, ikke bare i juni.

Noen har kjent på utenforskap hele livet. Det gjør noe med oss. Det minner oss på at tilhørighet ikke er noe vi kan skru av og på

Hver dag jobber vi for at menneskene vi møter skal føle seg velkommen, sett og at de ikke skal føle at de trenger å legge igjen noe av seg selv utenfor døren. Det kan være så konkret som i et jobbintervju. Hvilke spørsmål stiller vi? Hvilke antakelser tar vi med oss inn i rommet? Ser vi kompetansen først, eller lar vi det som er annerledes farge blikket vårt? Inkludering skjer akkurat der, i måten vi møter et menneske som håper på en sjanse.

Og det viktigste vi kan gjøre er å sørge for at engasjementet vi viser i juni lever videre. I januar, i mars, i september. Ikke bare når det er fargefest og festival, men hele året. I møterommet hvor mennesker rekrutteres og rundt middagsbordet når onkel har en «morsom» kommentar som ikke hører hjemme i 2026. I hvert møte med hvert enkelt menneske vi er her for.

Pride er viktig. Og inkludering er viktig. Hele året.   

Powered by Labrador CMS