Akkurat som vi lærer opp nyansatte i Excel og analyseverktøy, bør vi også lære dem å bruke kunstig intelligens, skriver Arbab Dar.

SYNSPUNKT

Akkurat som vi lærer opp nyansatte i Excel og analyseverktøy, bør vi også lære dem å bruke kunstig intelligens, skriver Arbab Dar.

Arbab Dar: KI er ikke juks – det er en ferdighet

Denne høsten ønsker vi rundt 250 nyutdannede velkommen til EY. Mange av dem har brukt ChatGPT eller lignende KI-verktøy gjennom studiene: som støtte, som idéhjelp eller for å strukturere tankene sine.

Publisert

Arbab Dar er administrerende direktør i EY Norge.

Gå til tilbud

SYNSPUNKT. Så hva gjør vi? Rynker på nesen? Eller anerkjenner vi at fremtidens arbeidstakere må mestre noe helt nytt, nemlig hvordan man bruker kunstig intelligens med klokskap, presisjon og etisk refleksjon?

For vår del er svaret klart: Vi trenger ikke flere som aldri har brukt KI. Vi trenger folk som har lært seg å bruke det riktig. Selv har vi investert store summer på å utvikle vår interne ChatGPT-løsning, EYQ, og oppfordrer de ansatte til å bruke det aktivt i hverdagen. Vi tror også at ny teknologi vil kunne påvirke den tradisjonelle pyramiden i selskapet vårt.

Ikke snarveier, men dømmekraft

For bare få år siden kunne det å bruke kunstig intelligens i studiene vekke skepsis. Noen kalte det juks. La det derfor være helt klart: Å kopiere tekst ukritisk eller ta æren for noe man ikke har skrevet selv, er fortsatt plagiat. Det er uakseptabelt – både i akademia og arbeidslivet.

Men å bruke verktøy som ChatGPT som støtte, for å lære raskere, utvikle ideer og tenke klarere. Det er noe annet. Det krever dømmekraft, innsikt og evne til å skille mellom kvalitet og overfladiskhet.

Derfor er det viktig og også se etter andre egenskaper enn bare karakterer og studiepoeng når man rekrutterer. Følgende ferdigheter blir stadig viktigere i møte med KI:

  • Nysgjerrighet og kritisk sans – evnen til å stille spørsmål ved informasjon og vurdere KI-output med skepsis.
  • KI-litterasjon og digital IQ – forstå hvordan teknologien virker, og hvordan den brukes effektivt og ansvarlig.
  • Prompt engineering – evnen til å formulere presise spørsmål og styre verktøyene mot relevante og nyttige svar.
  • Metakognisjon og læringsevne – evne til å reflektere over egen utvikling og lære raskt i møte med nye utfordringer.
  • Menneskesentrerte ferdigheter – kommunikasjon, samarbeid og emosjonell intelligens i et teknologitungt arbeidsliv.
  • Etisk bevissthet og sikkerhet – forstå risikoen ved KI-bruk, fra bias og misinformasjon til personvern og datasikkerhet.

Dette handler ikke om fremtiden. Det skjer allerede i konsulentverden, i finans, i juss, i offentlig sektor. Og det endrer hva det vil si å være godt forberedt til arbeidslivet.

KI er ikke juks. Det er en ferdighet. Og det er en ferdighet vi trenger mer av

Fra forbud til forståelse

Vi har ingen interesse av å forby bruken av KI i rekruttering eller opplæring. Tvert imot. Vi ønsker å finne dem som evner å bruke det godt, og ansvarlig. For det å bruke KI handler ikke bare om teknikk. Det handler om innsikt, etikk og menneskelig vurderingsevne. Det handler om å lære, ikke kopiere. Om å samarbeide med teknologien, men aldri la den tenke for deg.

Akkurat som vi lærer opp nyansatte i Excel og analyseverktøy, bør vi også lære dem å bruke kunstig intelligens. Ikke for å ta snarveier, men for å jobbe smartere, tryggere og mer helhetlig.

Et arbeidsliv i endring

Når vi møter høstens kull, vil vi ikke nødvendigvis vite hvem som har brukt KI mest. Det vi vil se, er hvem som evner å tenke klart, lære raskt og samarbeide godt, også når teknologien endrer spillereglene.

KI er ikke juks. Det er en ferdighet. Og det er en ferdighet vi trenger mer av.

Powered by Labrador CMS