
SYNSPUNKT
Jan K. Karlsen: Ikke tro alt du hører om hjemmekontor
NHO peker på at fjernledelse er krevende og at tilgjengeligheten blir svekket ved økt bruk av hjemmekontor. Det er delvis sant – men å skylde på hjemmekontor er for enkelt.
Jan K. Karlsen er forsker og forfatter av boken «Hvordan lykkes med hybride arbeidsplasser».
SYNSPUNKT. Positiviteten til hjemmekontor er ikke der lenger, uttalte Anne Louise Aartun Bye, direktør for arbeidsliv i NHO, til Dagens Perspektiv 26. juni. I 2022 uttalte NHOs direktør for arbeidsliv og tariff, Nina Melsom, i NRK Dagsnytt 18, at produktiviteten på hjemmekontor var lavere. Da hun ble utfordret på om dette var målt, måtte uttalelsen trekkes. Det handlet om bekymringer – ikke fakta.
Skepsis er en styrke. Spesielt når vi diskuterer hybride arbeidsplasser
Det britiske magasinet The Economist har vist til studier som hevder at det er lavere produktivitet og kvalitet på hjemmekontor i enkelte yrker. Men metodene bak tallene er uklare – og det gjelder jobber som typisk krever lite samarbeid, som telefonsalg og call-center.
Samtidig finnes det forskning som peker i motsatt retning. En studie av call-center ansatte i selskapet Ctrip viste 13% økt ytelse på hjemmekontor. De ansatte tok flere samtaler, hadde færre pauser og lavere sykefravær. Tilfredshet og lojalitet økte. Ytelsen steg til 22 % da tilbudet ble rullet bredt ut i organisasjonen.
Hva skjer om arbeidsoppgavene er mer komplekse? I undersøkelser blant Juristforbundets medlemmer svarte et stort flertall at de var mer à jour med arbeidsoppgavene på hjemmekontor – fordi de ble mindre forstyrret.
Moralen er enkel: Ikke stol blindt på påstander. Still kritiske spørsmål: Er påstandene målt eller ment? Hvem har svart? Hva er grunnlaget?
Skepsis er en styrke. Spesielt når vi diskuterer hybride arbeidsplasser.