
SYNSPUNKT
Synspunkt: Ledere, gjør dere klare for Gen Z
Uten effektiv kommunikasjon kan misforståelser, manglende engasjement og konflikter oppstå i en virksomhet, noe som igjen undergraver en god kultur. Men hvordan bør man kommunisere nå som generasjon Z for alvor har sitt inntog i arbeidslivet?
Elin Ytterdahl og Joakim Frenning Larsen driver selskapet Ly Consulting sammen. De har begge jobbet som kommunikasjonsrådgivere i 25 år i ulike byråer og virksomheter. Kristin Ruud driver rådgivningsselskapet Agcy, og har 20 års erfaring fra ledende stillinger innen organisasjonsutvikling, merkevareledelse, teknologi og strategi.
SYNSPUNKT. Generasjon Z, eller Gen Z som vi ofte omtaler de som er født ca. 1995–2010, har forventninger og verdier som skiller seg fra tidligere generasjoner.
Som vi hørte Emilie Stordalen oppsummere på NHOs årskonferanse, er denne generasjonen født digitale, de er svært verdiorienterte – og opptatt av et godt og inkluderende arbeidsmiljø. De forventer digital tilpasning, transparens, hyppige tilbakemeldinger og kommunikasjon som gjenspeiler verdier som meningsfylt arbeid, inkludering og mangfold. Leverer ikke ledere eller arbeidsplasser på dette, ønsker de ikke å jobbe for virksomheten, og de går raskt videre.
5 siste Synspunkt
-
Synspunkt: Tid for konkrete løsninger – derfor trenger politiet en egen langtidsplan
-
Synspunkt: Slik får vi flere personer med funksjonsnedsettelse inn i arbeidslivet
-
Erlend Vestre: Misfornøyde innbyggere er bra for demokratiet og offentlig sektor
-
Nina Riibe: LOs utakt og tone
-
Cathrine Løchstøer: En moderat ekstremist fra Belgia i EUs sentrum
Én million som vil kreve mer av lederne
Ifølge Stordalen vil én million fra Gen Z ha inntatt arbeidslivet om fem år. I en undersøkelse fra NHO, svarer sju av ti norske ledere at de synes medarbeidere fra Gen Z er betydelig mer, eller noe mer krevende, å lede. Denne gererasjonen utgjør en raskt voksende del av arbeidsstyrken, og det er avgjørende at ledere forstår deres motivasjoner og verdier. Dette er viktig for å tiltrekke seg, beholde og utvikle talenter, samt å unngå at det blir en unødvendig generasjonskløft på arbeidsplassen.
For denne generasjonen er ikke kommunikasjon valgfag, men hovedfag
Denne generasjonen arbeidstakere krever ledere som prioriterer kommunikasjon og kultur. Her er noen grunner til hvorfor nye kommunikasjonsformer og fokus på kultur spiller en avgjørende rolle for å møte forventningene hos Gen Z:
Digitalt
fokus –
Dette er den første generasjonen som har vokst opp med smarttelefoner,
sosiale medier og konstant tilgang til informasjon. De forventer rask og
digital kommunikasjon.
Bruk digitale
kommunikasjonsverktøy som legger til rette for rask og uformell kommunikasjon.
Tilby løsninger som gjør det enkelt å kommunisere fra hvor som helst.
Tilbakemeldinger i «sanntid» – De er vant til
tilbakemeldinger via likes og kommentarer på sosiale medier og foretrekker
raske tilbakemeldinger også i arbeidslivet. Umiddelbar anerkjennelse og løpende
konstruktive tilbakemeldinger er derfor viktig for dem.
Kommuniser ofte og
tydelig. Planlegg regelmessige oppdateringer – ukentlige “all-hands”-møter
eller korte videomeldinger fra ledere som kan gi innsyn i hva som skjer i
virksomheten. Sørg for å være konsis og konkret, slik at budskapet er lett å
forstå og engasjerer.
- Transparens og ærlighet – De forventer
åpenhet fra ledelsen og ønsker å forstå hvorfor beslutninger tas. Åpen og ærlig
kommunikasjon bygger tillit mellom ledere og medarbeidere, samt mellom
kollegaer. Tillit er en grunnleggende komponent i en god kultur og dagens
ledere må derfor være tilgjengelige, tydelige og ærlige i sin kommunikasjon.
Ikke prøv å være noe du ikke er. Del bakgrunnen for viktige beslutninger, og kommuniser både suksesser og læring. Vær ærlig – Gen Z verdsetter ledere som viser sårbarhet og ekte engasjement.
- Uformell tone og tilgjengelighet – De
foretrekker ofte en mindre formell kommunikasjonsform og ønsker å snakke åpent
med både ledere og kollegaer. Når de får mulighet til å uttrykke sine meninger
og bli hørt, føler de seg mer involvert og verdsatt. Dette styrker deres
tilknytning til virksomheten.
Spør hva de mener og la dem komme med ideer. Dropp formelle e-poster. Kommuniser med en tone som oppleves personlig. - Formidling av verdier og mål – De
ønsker å forstå hva virksomheten står for og hvordan de selv kan bidra til at
virksomheten når de store målene. Verdier, mål og forventninger må derfor
kommuniseres tydelig.
Sørg for at intern og ekstern kommunikasjon tydelig reflekterer virksomhetens verdier og meningsfulle samfunnsoppdrag. Snakk konkret om hvordan medarbeidernes arbeid bidrar til virksomhetens bærekraftmål, inkludering og sosial påvirkning.
- Inkludering og mangfold – De er
svært opptatt av bærekraft, sosial rettferdighet, inkludering og mangfold, og
forventer at virksomheten både har og kommuniserer verdier som reflekterer
dette. Ledere må vise dette både i ord og handling.
Skap dialog og ta feedback på alvor, og unngå grønnvasking. - Meningsfylt arbeid – De søker
arbeid som har en større mening, og de ønsker å forstå hvordan deres innsats
bidrar til noe mer enn bunnlinja i en virksomhet. Man bør derfor tydelig
kommunisere den positive innvirkningen virksomheten har på omgivelsene.
Sørg for at samfunnsoppdraget er mer enn fine ord og vis hvordan innsats faktisk fører til endring og utvikling.
Kommunikasjon som hovedfag
Kommunikasjon er nøkkelen til suksess i møte med Gen Z. For denne generasjonen er ikke kommunikasjon valgfag, men hovedfag, og selve grunnlaget for en sunn kultur og et godt arbeidsmiljø. Det stiller nye krav til ledere – heldigvis.
Virksomheter som tilpasser kommunikasjon og ledelse til Gen Zs behov, skaper mer enn bare engasjement hos de unge. De bygger en sterkere kultur som inspirerer på tvers av generasjoner og styrker organisasjonen for fremtidens krav og forventinger. Dette er en vinn-vinn-strategi for et arbeidsliv i endring – og ledere som tar grep nå, står best rustet for morgendagen.