SYNSPUNKT
Fra siloer til samspill – den skjulte innovasjonsbarrieren i Norge og Europa
Europa og Norge liker å se seg selv som kunnskaps- og innovasjonssamfunn. Likevel viser statistikken at vi stadig taper tempo. Nye produkter, tjenester og teknologier kommer ikke først herfra, men fra Asia.
Bjarne Berg Wig er fagbokforfatter og tilknyttet Institute for Learning Organizations (ILO) og Obeya.Global. han er også fagansvarlig for Systemlederskolen.
SYNSPUNKT. Kina har de siste tjue åra gått fra å være fabrikk for verden, til å bli selve motoren for innovasjon. Jeg følger nøye med på prosessen rundt den 15. femårsplanen i Kina: Det jeg ser er konturene på en formidabel kunnskapsrevolusjon fra Kina – i kontrast til et håpløst akterutseil Europa.
Innovasjonsparadokset
Det paradoksale er at Europa har mer kunnskap, mer kapital og bedre institusjoner enn noen gang. Men vi mangler læringsflyt. Innovasjon krever ikke bare gode ideer – det krever samarbeid i stort tempo. Det er nettopp her systemet svikter. De fleste europeiske virksomheter er bygget for effektiv utførelse, ikke effektiv læring. Det er «siloer» i form av fag, funksjoner, divisjoner, nivåer, sektorer og regioner som opererer hver for seg. Hver silo har sine KPIer og sin egen målstyringslogikk. Resultatet er at ideer stopper i overgangen mellom avdelinger, mellom offentlig og privat sektor, eller mellom de ulike leverandørene og ut til kunde og brukere.
Scope 3 – læring på tvers av verdikjeder
I klima-arbeidet (FNs bærekrafts mål) snakker vi om Scope 1, 2 og 3-utslipp. Scope 3 handler om alt som skjer i verdikjeden: leverandører, transport, kunder, bruk og gjenbruk. Det er her de største utslippene – og læringsmulighetene, og forretningsmulighetene ligger. Problemet er at Scope 3 krever en helt annet samspill på tvers av selskaper, bransjer og sektorer. Der Kina og Sør-Korea bygger integrerte innovasjonsøkosystemer, organiserer Europa samarbeid som prosjekter med byråkratiske rapporteringskrav.
Innovasjon krever ikke bare gode ideer – det krever samarbeid i stort tempo. Det er nettopp her systemet svikter
Hvorfor Østen løper foran
Kina og flere asiatiske land har forstått dette på et dypt, systemisk nivå. De tenker ikke i prosjekter, men langsiktig utvikling av systemer for læring. De bygger økosystemer der universitet, industri og myndigheter samhandler kontinuerlig. De bruker nasjonale femårsplaner som adaptiv læringsmekanisme – knytta til en bestemt politis kurs, ikke som rigide budsjetter og målstyring basert på utdaterte mentale modeller. De har kort vei fra idé til målretta eksperiment og læring gjennom å «feile fort» og fra læring til skalering. Der Vesten organiserer innovasjon som “prosjektporteføljer” med søknader, rapporter og komitéer, organiserer Østen innovasjon som flyt.
Europas strukturelle flaskehals
Europa er fanget i et administrativt læringssystem basert på en utdatert tenkning. Målstyringssystemene er konstruert for kontroll, revisjon og dokumentasjon. Vi må søke godkjenning, før vi får lov til å lære. Resultatet er at byråkratiske strukturer demper rytmen i nyskaping.
Slik har vi skapt et paradoks: Vi snakker og skriver varmt om “agile”, “Lean” og “lærende organisasjon” – men styrer fortsatt som i et hierarkisk gammeldags 1900-tallssystem. Og et EU-byråkrati som minner om det gamle Sovjet-systemet.
Dette kombineres gjerne med politiske dokumenter som er fulle av akkurat de riktige visjonære formuleringene. Aldri har politiske dokumenter vært mer svulstige og visjonære, men praksisen så byråkratisk og kortsiktig til «neste valg».
Mot en bedre samarbeidsarkitektur
Løsningen ligger i å utvikle samarbeidsarkitektur – læringssystemer som kobler mennesker, data og prosesser på tvers. Systemtenkning og visuell ledelse, slik som Obeya – det visuelle lærings og utviklingsrommet som gjorde at Toyota kunne redusere utviklingstiden for en ny bil fra fem år til under ett. Dette er i seg selv en innovasjonsoppgave: Utvikle Obeya læringsrom for kollektiv refleksjon og koordinert handling. Når hele verdikjeden visualiserer mål, prosesser og læringspunkter i et felles Obeya rom – fysisk og/eller digitalt – oppstår læringsflyt. Kunnskap beveger seg raskere, misforståelser og vekslinger reduseres, og innovasjonstempoet øker dramatisk.
Kort sagt: vi må bygge lærende verdikjeder, ikke bare effektive bedrifter eller kommuner.
For å lykkes med sirkulærøkonomi og grønn omstilling må Europa bevege seg fra rapportering til refleksjon, fra kontroll til læring
Fra prosjektlogikk til læringslogikk
I stedet for å spørre “Hvilket program skal vi søke på?”, bør vi spørre “Hvilket system må vi bygge for å lære raskere?”
Læring er den eneste varige konkurransefordelen. Det som skiller Toyota, Huawei og byer med næringsklynger som i Shenzhen, fra de fleste vestlige er ikke teknologi alene, men rytmen av læring og eksperimentering som ligger i selve strukturen.
For å lykkes med sirkulærøkonomi og grønn omstilling må Europa bevege seg fra rapportering til refleksjon, fra kontroll til læring. Det krever politiske og organisatoriske systemendringer. Og endring i selve tenkemåten.
Her er fem oppgaver:
- Se verdikjedene som system, ikke som en serie forretningsmessige kontrakter.
- Etabler felles Obeya læringsrom der alle ser sammen, tenker sammen og gjør raske målretta forsøk.
- Mål læring og utvikling av mennesker – ikke bare leveranser.
- Reduser byråkratiet, bygg et enkelt gjennomsiktig rammeverk.
- Tren ledere, politikere og tillitsvalgte i systemtenkning.
Den europeiske læringsdugnaden
Kina vinner ikke på grunn av billig arbeidskraft, men fordi de har bygget lærende systemer. Europa kan ikke kopiere dette, men vi kan gjenoppfinne det – på vår egen måte. Gjennom å kombinere demokratiske tradisjoner, den norske arbeidslivsmodellen med systemtenkning og visuell læring, kan vi igjen bli et globalt senter for nyskaping. Uten bedre systemer for samarbeid, dør ideene i og mellom siloene.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen