Skygge-IT er gratis eller billige KI-verktøy tas i bruk for eksempel av egne ansatte utenfor virksomhetens kontroll. Ikke fordi de vil bryte regler, men fordi de vil spare tid.

SYNSPUNKT

Skygge-IT er gratis eller billige KI-verktøy som tas i bruk av egne ansatte utenfor virksomhetens kontroll. Ikke fordi de vil bryte regler, men fordi de vil spare tid.

Dette er kjernen i intelligente virksomheter

Kollektive ferdigheter vs. individuell produktivitet? Valget som tas, vil avgjøre hvordan virksomheten lykkes med å skape verdi med kunstig intelligens.

Publisert
Lesetid: 2 min

Magnar Johnsen er løsningsarkitekt i Sopra Steria.

SYNSPUNKT. Kunstig intelligens er kanskje det mest hypede temaet i teknologi akkurat nå. På den ene siden spås det at vi står på terskelen til kunstig generell intelligens (AGI). Altså en type kunstig intelligens som vil matche eller overgå menneskelige evner. På den andre siden sier forskere, blant annet Apple i sin ferske rapport The Illusion of Thinking, at dagens KI-modeller slett ikke «tenker» – de imiterer tanke.

Skygge-IT 

Uansett om man velger å bruke KI aktivt eller ikke, så er teknologien allerede i spill. Den brukes av ondsinnede aktører til manipulasjon, deepfakes og svindel. Den brukes av konkurrentene dine til å forenkle arbeidsprosesser og styrke kundedialog. 

Og den brukes av dine egne ansatte – ofte gjennom såkalt skygge-IT, der gratis eller billige KI-verktøy tas i bruk utenfor virksomhetens kontroll. Ikke fordi de vil bryte regler, men fordi de vil spare tid.

Problemet er ikke intensjonen, men konsekvensen. Skygge-IT skaper risiko for datalekkasjer, tap av kontroll og ukritisk bruk av KI-generert innhold. Når ansatte limer sensitiv informasjon inn i gratis og private KI-tjenester, forsvinner data ut av virksomhetens domene. Når hallusinerende KI-svar brukes uten kvalitetskontroll, blir feil raskt til fakta.

Men dette kan snus fra risiko til mulighet.

Når ansatte limer sensitiv informasjon inn i gratis og private KI-tjenester, forsvinner data ut av virksomhetens domene

Alle trenger ikke tilgang til KI-verktøy

Rotårsaken til skygge-IT er et gap mellom hva ansatte faktisk trenger og hva virksomheten tilbyr. Ved å gi tilgang til sikre, enterprise-versjoner av KI-verktøy som Copilot, Gemini eller ChatGPT, kan man tilby både funksjonalitet og kontroll. KI-verktøy med god styring, logging og datastyring reduserer risikoen – samtidig som de øker produktiviteten. Det betyr ikke at alle skal ha tilgang, men at de som faktisk har behov og forståelse skal få det.

For når KI brukes riktig, ser vi tydelige effekter: raskere produksjon, bedre kvalitet og mer presis kommunikasjon. KI forsterker den menneskelige kapasiteten. De flinkeste blir ikke nødvendigvis bedre, men snittet i hele organisasjonen løftes. Det er dette som er kjernen i intelligente virksomheter: å bruke KI til å løfte kollektive ferdigheter, ikke bare individuell produktivitet. KI kan bidra til at organisasjoner lærer raskere, ved at kunnskap blir dokumentert og tilgjengelig selv når folk bytter jobb. Den kan hjelpe med å analysere store datamengder, generere forslag og forsterke beslutningsgrunnlag – men kvaliteten avhenger fortsatt av menneskelig validering.

Vi må designe prosesser som gjør at mennesker forblir skjerpet, reflekterte og kritiske

Det beste fra menneske og maskin

Boston Consulting Group (BCG) gjennomførte i 2023 en studie som viser at samarbeid mellom mennesker og KI gir betydelig bedre resultater, men kun når oppgavene er innenfor KI-modellens styrker. Når KI brukes utenfor sitt domene, kan verdien faktisk reduseres – derfor må mennesket være aktivt med i loopen. Vi må designe prosesser som gjør at mennesker forblir skjerpet, reflekterte og kritiske.

Det betyr å lage spissede, domenespesifikke KI-agenter med riktig kontekst, fremfor å slippe løs store, generiske modeller på alt. Det betyr å gi ansatte opplæring i kritisk tenkning, sikker bruk og bevissthet om hallusinasjoner. Og det betyr å erkjenne at suksess ikke handler om å automatisere alt – men å kombinere det beste fra menneske og maskin.

Den som lykkes med dette, blir litt smartere, litt tryggere og litt mer produktiv enn konkurrentene. Man skaper en organisasjon som lærer sammen med teknologien. Og det er kanskje det viktigste: man trenger ikke vente på AGI for å skape verdi. Det holder å bruke den intelligensen vi allerede har – både menneskelig og kunstig.

Gå til tilbud
Powered by Labrador CMS