SYNSPUNKT
Tor W. Andreassen: Jeg vil, jeg vil – men får det ikke til!
Norge mangler vilje til å omsette kapital og kunnskap til globale vekstselskaper.
Tor W. Andreassen er professor emeritus NHH og leder av faglig råd i Open Innovation Lab of Norway.
SYNSPUNKT. Vi liker å si at Norge har alt som skal til: kapital, kompetanse og tillit – et budskap som vil bli gjentatt under mange ganger under Arendalsuken.
Men virkeligheten er at vi ikke får det til. Vi har nesten ingen selskaper som skalerer kunnskapsbasert verdiskaping til global toppklasse.
Listen over verdens giganter utenfor USA viser hvorfor: Verdiene skapes av bedrifter som kombinerer teknologisk fortrinn med skalerbare plattformer eller sterke merkevarer. ASML kontrollerer en kritisk flaskehals i halvlederproduksjon. TSMC styrer en global verdikjede. LVMH kapitaliserer immaterielle eiendeler med skyhøy betalingsvilje.
Fellesnevneren er tung, langsiktig investering i forskning og utvikling – og en politikk som gir rom for skalering. Endogen vekstteori (Utviklet av Nobelsprisvinner Paul Romer) viser at varig produktivitetsvekst skapes av kunnskapsakkumulering. Cohen og Levinthal dokumenterte i sin forskning at evnen til å utnytte ny kunnskap øker når bedriftene selv forsker. Her svikter Norge: Vi er sterke på humankapital og offentlig forskning, men næringslivets FoU-andel er blant de laveste i Europa.
EU-scoreboardene, Global Innovation Index Og ikke minst Norsk innovasjonsindeks har dokumentert effektene i årevis. Sist ute med samme type dokumentasjon er Abelias omstillingsbarometer som ble lansert i Arendal mandag.
Og hva gjør regjeringen? Den står på sidelinjen og melker modne selskaper som Equinor, Telenor og DNB for utbytte – uten en plan for å bruke Oljefondet strategisk til å bygge fremtidens næringsliv.
Hvis vi mener alvor, må vi koble tre ting i samme retning:
- For det første må staten gå fra å være passiv til å bli en intelligent kunde. Store offentlige innkjøp, regulatoriske sandkasser og krevende standarder må brukes til å skape tidlig etterspørsel i områder der Norge kan bli verdensledende: hav og maritim autonomi, energioptimalisering og karbonhåndtering, grønn KI teknologi, industrielle datatjenester og helseteknologi.
- For det andre må vi bygge en kapitalstruktur som speiler FoU-logikken. Vi trenger institusjonell vekstkapital som tåler syv–ti år med teknologi- og markedsrisiko. Skatteinsentiver bør fremme bedrifts-FoU, egenutviklet programvare og datainfrastruktur som immaterielle investeringer.
- For det tredje må vi behandle kunnskap og data som nasjonale innsatsfaktorer på linje med energi. Vi kan etablere et nasjonalt kunnskapsfond over ti år, finansiert med 10 milliarder årlig fra Oljefondet – bare 0,5 % av fondets verdi. Fondet bør administreres av Norges forskningsråd og tildeles et eget råd som styrer tildelingene.
- Og sist, men ikke minst: Vi må erkjenne en strategisk blindflekk: Norge har sterke merkenavn i B2B (business to business), men mangler globale B2C-merker (business to consumer) som gir synlighet, lojalitet og større priskontroll.
Dette er ikke bare et spørsmål om markedsføring, men om verdiskaping og posisjon. Land som Sverige har brukt IKEA, Spotify og H&M til å forankre sin økonomiske og kulturelle plass i verden. Norge trenger å utvikle forbrukerrettede innovasjoner med global ambisjon fra dag én – og bygge økosystemer for merkevarekompetanse, kapital og distribusjon som kan løfte dem ut i verden.
Norge får det ikke til før vi investerer langsiktig, skaper krevende hjemmemarkeder og bygger både B2B- og B2C-selskaper som tåler lange læringskurver. Da kan «jeg vil» endelig bli til «vi får det til» – og norske selskaper kan komme inn på listen over verdens mest verdifulle.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen