Ledelse

Når sjefen er "rockestjerne"

Å ha en sjef som er "stjerne" i mediene gir synlighet, men det er ikke ensbetydende med gode resultater over tid.

Publisert Sist oppdatert

Forskere fra Stanford har studert over en halv million pressemeldinger fra selskapene på S&P 1500 listen over en tiårsperiode (2003-2013). De har også sett på artikler som ble skrevet om de respektive selskapene de to første dagene etter pressemeldingene ble sendt ut.

I noen av pressemeldingene var ikke toppsjefen nevnt i det hele tatt. I andre var det lagt inn spissede sitater fra toppsjefen, noe som er verdsatt blant journalister og derfor økte sjansen for mediaomtale.

Det viste seg at store selskaper som aktivt markedsførte toppsjefen i kommunikasjon med journalister fikk tre ganger så stor dekning i media, skriver Strategy+Business i en omtale av studien.

Forskerne mener imidlertid å se at selskaper som overdrev markedsføringen av toppsjefene sine, enten fordi kommunikasjonsavdelingen var overivrig eller fordi toppsjefen selv var for pågående overfor journalister, fikk en nedgang i langsiktige resultater sammenlignet med selskaper som bedrev moderat eller lite markedsføring av topplederen.

Ifølge Strategy + Business kan en forklaring være at stjernesjefene blir så komfortable i rollen at de ikke evner å tenke nytt. En annen forklaring kan være at forventningene til dem blir så opphauset at de ikke klarer å møte dem.

Powered by Labrador CMS