Arbeidsliv

Forsker om statens medarbeiderundersøkelse: - Alle spørsmålene er positivt formulert

Publisert Sist oppdatert

Da Difi i dag presenterte den store medarbeiderundersøkelsen for 2016 var forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI, Christin Thea Wathne, invitert til å dele noen kritiske kommentarer.

Det oppdraget hadde hun tydeligvis tatt på alvor.

Under arbeidet med rapporten har hun fått innsyn i flere av utkastene.

– Jeg likte de første versjonene av rapporten mye bedre enn den ferdige. De var spennende og hadde noen spenstige refleksjoner over funnene, sier hun.

Det kanskje største problemet med medarbeiderundersøkelsen, ifølge henne, er at den ikke er en arbeidsmiljøundersøkelse, som går lengre i jakten på forklaringer til hvorfor folk har det som de har det på jobben.

– Et annet problem er at alle spørsmålene er positivt formulert, sier hun.

En bedre metode er å forsøke å lage mer nøytrale spørsmål, eller i det minste forsøke å mikse det litt til.

Wathne, som tidligere har forsket på arbeidsmiljøet og lederutfordringene i politiet, er klar på at at undersøkelsen viser, som også bråter med forskning har gjort tidligere, at det er oppgavene som er statens gull.

Men hun mener også hun ser en klar svakhet i hvordan man forsøker å styre statsansattes motivasjon.

– Man er tydeligvis mest opptatt av medvirkning i undersøkelsen, og ikke så mye av medbestemmelse. Men forskjellen er viktig, og det er medbestemmelse som skaper motivasjon, sier hun.

Forskjellen på begrepene er at medbestemmelse er den eneste hvor ansatte har reell mulighet til å være med å påvirke arbeidsituasjonen sin, forklarer hun.

Nå frykter hun at guller kan være i ferd med å kastes over bord.

– I politiet ser det i hvert fall litt sånn ut. Både ledere og medarbeidere vil hjelpe folk. Men når systemene står i veien slik at de ikke får det, daler motivasjonen.

Wathne mener det er ganske enkelt å skape motivasjon for statsansatte.

– La dem bruke fagkompetansen sin, og la dem få bruke medbestemmelsesretten i endringsprosessene. Dette er ting som ikke kan kjøpes av konsulenter, og det skaper forankring, sier hun.

For de som skulle ønske å redusere motivasjonen har hun også noen gode råd:

– Øk detaljstyringen med mer måling og kontroll. Sett økonomiske kvanitetsparametre fremfor faglige kvalitetsparametre. La eksterne eksperter bestemme endringene, sier hun.

Powered by Labrador CMS