Arbeidsliv

I arbeidsmiljøloven § 10-10 ser jeg at hovedregelen er at det skal være arbeidsfri på søndager og helgedager.

Har ansatte krav på lønnstillegg i helgene dersom bedriften ikke har tariffavtale?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

­Spørsmål: Jeg jobber som daglig leder i en bedrift som ikke er bundet av tariffavtale, og har nylig fått et krav om lønnstillegg for arbeid på lørdager og søndager fra en ansatt.

I arbeidsmiljøloven § 10-10 ser jeg at hovedregelen er at det skal være arbeidsfri på søndager og helgedager. Innebærer dette også at når det er nødvendig å utføre arbeid på disse dagene, skal de ansatte betales et tillegg?

Svar: For det første presiserer vi at formuleringen "søn- eller helgedag" i arbeidsmiljøloven § 10-10 er litt uheldig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS