Arbeidsliv
I arbeidsmiljøloven § 10-10 ser jeg at hovedregelen er at det skal være arbeidsfri på søndager og helgedager.
kmatija/iStock
Har ansatte krav på lønnstillegg i helgene dersom bedriften ikke har tariffavtale?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg jobber som daglig leder i en bedrift som ikke er bundet av tariffavtale, og har nylig fått et krav om lønnstillegg for arbeid på lørdager og søndager fra en ansatt.
I arbeidsmiljøloven § 10-10 ser jeg at hovedregelen er at det skal være arbeidsfri på søndager og helgedager. Innebærer dette også at når det er nødvendig å utføre arbeid på disse dagene, skal de ansatte betales et tillegg?
Svar: For det første presiserer vi at formuleringen "søn- eller helgedag" i arbeidsmiljøloven § 10-10 er litt uheldig.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP