Ledelse

Er empati den viktigste egenskapen en leder kan ha?

Forskere fra California fremhever empati som en av de fem viktigste lederegenskapene i dagens digitale og globale økonomi.

Publisert Sist oppdatert

I tre år reiste Ernest J. Wilson, dean ved Annenberg School for Communication and Journalism ved University of Southern California, og kollegene rundt i USA og land i Europa og Østen for å spørre ledere hvilke lederegenskaper de mente var de viktigste for å lykkes i dagens digitale, globale økonomi. Dette viste seg å være de egenskapene lederne mente var de viktigste:

  • tilpasningsevne
  • kulturell komptanse (evnen til å tenke, handle og bevege seg på tvers av grenser)
  • 360-graders-tenkning (helhetlig forståelse, evne til å forstå mønstre i problemer og løsninger på problemene)
  • intellektuell nysgjerrighet
  • empati

I et innlegg hos Harvard Business Review skriver Wilson at han var overrasket over at empati kom så høyt, men han har senere har presentert funnene for andre ledere og han skriver at mange av de lederne han møter mener at empati er den aller viktigste av de fem egenskapene.

Fagfolkene har forsøkt å finne noen mulige forklaringer, og viser til at empati er viktig i toveiskommunikasjon med omverdenen. Det er ikke lenger slik at informasjon går fra bedriften til kunder og andre i samfunnet som har interesse av selskapet, kommunikasjonen går begge veier. Det holder ikke med gode, teknologiske løsninger. Du må også være oppriktig interessert i å forstå folks ønsker og valg.

Empati er også viktig internt for å bygge gode relasjoner og samarbeid internt i bedriftene. Noe som igjen kan slå positivt ut på resultatene.

Powered by Labrador CMS