Samfunn

Afgahnistan er blant landene som kan forvente seg mindre norsk bistand i 2016, dersom regjeringen får det som den vil.

Tar 7,3 milliarder fra bistandsbudsjettet: Store kutt til frivillige organisasjoner

Posten som omfatter «sivilt samfunn» blir redusert med 66 prosent i regjerings forslag til kutt i bistandsbudsjettet for å finansiere asyltilstrømmingen. Dette vil innebære redusert langsiktig bistand gjennom norske og internasjonale frivillige organisasjoner. Enkelte pågående tiltak vil måtte avsluttes, heter det i budsjettforslaget.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen foreslår å redusere bistandsbudsjettet med 4,2 milliarder kroner sammenlignet med forslaget til statsbudsjett fra 7. oktober. I tillegg øker den bistandsbudsjettet fra det opprinnelige statsbudsjettforslaget fra 7. oktober til 34,8 milliarder – fra 34,2 milliarder. Dette er de 1,2 milliardene som tas fra oljefondet, og som også skal brukes på asylsøkere i Norge. Fra før var det i budsjettforslaget fra 7. oktober lagt opp til å bruke 1,9 milliarder av bistandsbudsjettet på hjemlige tiltak. Til sammen brukes da 7,3 milliarder kroner av bistandsbudsjettet på 34,2 milliarder på norsk jord.

Endringene innebærer dermed at 21 prosent av bistandsbudsjettet skal gå for å finansiere flyktninger og asylsøkere på norsk jord.

Det er en mye større andel av hva som har vært vanlig i Norge de siste årene. I det opprinnelige statsbudsjettet hadde regjeringen foreslått å bruke 5,7 prosent av bistandsbudsjettet på «hjemlige tiltak».

Regjeringen er ikke på linje med folkemeningen: Over halvparten vil frede bistandsbudsjettet

Les om andre kutt i budsjettet her.

Her er regjerings kuttliste i bistandsbudsjettet:

  • Regionbevilgning for Afrika reduseres med 127,3 mill. kroner, til 1984,6 mill. kroner.
  • Regionbevilgning for Asia reduseres med 193 mill. kroner, til 591,5 mill. kroner. Dette vil innebære redusert støtte til regionale og bilaterale tiltak i Asia. Reduksjonen vil kunne få konsekvenser for enkelte inngåtte avtaler. Nivået på den samlede innsatsen til Afghanistan vil måtte reduseres noe.
  • Regionbevilgning for Latin-Amerika reduseres med 70 mill. kroner, til 30 mill. kroner.
  • Støtte til drift og informasjonsarbeid om sivilt samfunn og demokratiutvikling reduseres med 6 mill. kroner, til 10,1 mill. kroner. Forslaget innebærer avvikling av fagbladet Bistandsaktuelt.
  • Sivilt samfunn: Bevilgning reduseres med 968,7 mill. kroner, til 670,5 mill. kroner. Dette vil innebære redusert langsiktig bistand gjennom norske og internasjonale frivillige organisasjoner. Enkelte pågående tiltak vil måtte avsluttes. Støtten til informasjonstiltak foreslås avviklet.
  • Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset reduseres med 18 mill. kroner, til 142 mill. kroner.
  • Næringsutvikling: Foreslått bevilgning reduseres med 130 mill. kroner, til 139 mill. kroner. Enkelte inngåtte avtaler vil måtte avsluttes. Regjeringens satsing på næringsutvikling gjennom økte overføringer til Norfund videreføres.
  • Menneskerettigheter: Forslag til bevilgning reduseres med 125 mill. kroner, til 258,3 mill. kroner. Dette vil innebære redusert støtte til initiativ og aktører på menneskerettighets- og demokratifeltet.
  • Fred, forsoning og demokrati: Forslag til bevilgning reduseres med 250 mill. kroner, til 405,9 mill. kroner.
  • Bistand til land på Balkan reduseres med 100 mill. kroner, til 225 mill. kroner.
  • Bistand til andre OSSE-land reduseres med 130 mill. kroner, til 465,5 mill. kroner. Av gjenværende midler foreslås 300 mill. kroner øremerket til tiltak i Ukraina. Videre vil støtte til tiltak i Georgia og Moldova bli prioritert.
  • Bistand til forskning, kompetanseheving og evaluering reduseres med 45 mill. kroner, til 78 mill. kroner. Bevilgninger til flerårige avtaler (Kina, India og Latin-Amerika-program) vil bli berørt av reduksjonen.
  • Bistand til faglig samarbeid reduseres med 70 mill. kroner, til 265,9 mill. kroner. Dette vil innebære redusert støtte til flere tiltak, blant annet utviklingsprogrammet «Fisk for utvikling».
  • Bistand til miljø og bærekraftig utvikling reduseres med 250 mill. kroner, til 597,2 mill. kroner.
  • Bistand til fornybar energi reduseres med 520 mill. kroner, til 270 mill. kroner. Forslaget innebærer omlegging av fornybar energibistand til et lavere ambisjonsnivå og betyr at inngåtte avtaler må avsluttes.
  • Bistand til kvinners rettigheter og likestilling reduseres med 50 mill. kroner, til 263,5 mill. kroner.
  • FNs utviklingsprogram (UNDP): Bevilgning reduseres med 225 mill. kroner, til 435 mill. kroner.
  • FNs befolkningsfond (UNFPA): Bevilgning reduseres med 50 mill. kroner, til 381 mill. kroner.
  • FNs barnefond (UNICEF): Bevilgning reduseres med 25 mill. kroner, til 475 mill. kroner.
  • Bistand til «globale utfordringer» reduseres med 100 mill. kroner, til 192,3 mill. kroner. Dette vil innebære en reduksjon i støtte til fremme av internasjonal handel og andre spesielle FN-tiltak.
  • Bistand til FNs aidsprogram (UNAIDS): Reduseres med 75 mill. kroner, til 100 mill. kroner. Dette vil innebære en reduksjon i kjernestøtten til FNs aidsprogram.
  • Bevilgninger til eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps reduseres med 30 mill. kroner, til 47 mill. kroner.
  • Tilskudd til internasjonal landbruksforskning reduseres med 75 mill. kroner, til 25 mill. kroner.
  • Bistand til FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women) reduseres med 40 mill. kroner, til 55 mill. kroner.
  • Bistand til multilaterale finansinstitusjoner som regionale banker og fond reduseres med 48 mill. kroner, til 820,5 mill. kroner.
  • Strategisk samarbeid med multilaterale utviklingsbanker og finansinstitusjoner reduseres med 104 mill. kroner, til 110,5 mill. kroner. Forslaget innebærer redusert støtte til flere tiltak, spesielt i samarbeidet med Verdensbanken.
  • Nordområdene-satsing: Bevilgningsforslaget foreslås redusert med 19,5 mill. kroner , til 320,1 mill. kroner. Forslaget innebærer redusert støtte til forsknings- og næringsprosjekter.
Powered by Labrador CMS