Ledelse

Slik samarbeider du med kunden

Publisert Sist oppdatert

Sikkerhetsbedriften Securitas samarbeider med sine beste kunder om forretningsutvikling om digitalisering. På denne måten kan de trekke veksler på hverandre.

–Skal man drive forretningsutvikling, kan man sitte alene på kammerset og fundere, noe som mange gjør. Vi åpner i stedet opp og jobber nært sammen med våre kunder, for å få en et mer riktig bilde av problemet. Med Securitas Round Table kan vi begge belyse bransjespørsmål og drive med utvikling for hvert enkelt medlem samt ta tak i sånt som våre kunder ikke vet hvordan de skal ta videre, sier Securitas salgssjef, Johan Buch til Chef.

Buch anbefaler fem punkter, som et utgangspunkt for et slikt samarbeid:

Fokuser på fremtidsspørsmålene:

  • Gjennomfør tidlig en åpen workshop
  • Alle medlemmene kobles opp og svarer live i en real time-undersøkelse som brukes som grunnlag

Velg ut riktige kunder og personer:

  • Velg kunder som du har hatt en lang relasjon med, og som er viktige for fremtiden
  • Personene som er med skal ha mandat til å gjøre endringer
  • Identifiser maktbasen i hvert konsertn, og lær deg hvem som påvirker hva – titler betyr ikke alt

Maksimer tilliten:

  • De første møtene kommer til å handle om å lære å kjenne hverandre og å forstå hverandres hverdag
  • Ha selvtillit på at samarbeide med kundene vil være verdifullt for din bedrift

Still krav:

  • I et slikt utviklingsprosjekt avhenger det av deltakerne om prosjektet skal bli vellykket
  • Du må forvente at kundene skal åpne seg og deler av sin kunnskap
  • Det inkluderer at de forteller om sine virksomheter
  • Still tøffe spørsmål, og forsikre deg om at kundene er helhjertet med på prosjektet

Sats stort:

  • Sørg for å ha ressurser til å ta satsingen hjem
  • Det holder ikke med vage trendanalyser
  • Deltakerne skal føle at de er med og påvirker, og at de vil komme tilbake
  • Et slikt prosjekt koster penger. Ikke forvent inntekter før etter et par år

Kilder: Securitas / Chef

Powered by Labrador CMS