Kunstig intelligens

Norske arbeidstakere frykter i liten grad at KI skal ta jobben fra dem.

Bank, varehandel og medie- og reklamebransjen frykter KI mest

Det er få norske arbeidstakere som mener at kunstig intelligens kan true jobb eller karriere. Men de som vet mest om KI er mest redd.

Publisert Sist oppdatert
Even Bolstad i HR Norge og Harald Sørgaard Djupvik fra Kantar. Foto HR Norge

Ifølge HR Norge og Kantars halvårlige arbeidslivsundersøkelse, Alx, er det veldig få som mener at kunstig intelligens kan true jobb eller karriere, skriver HR Norge i en pressemelding.

En av fire av de spurte i undersøkelsen mener AI vil bidra til å forenkle arbeidshverdagen, mens to av ti mener AI vil kunne påvirke bransjen de jobber i negativt de kommende årene. 18 prosent er redd for at mange arbeidsplasser i bransjer de jobber i forsvinner helt, men kun 11 prosent er redd for at deres egen jobb vil bli overflødig de neste fem til ti årene.

Kunnskap gir frykt

Ifølge HR Norge er det de som har mest kunnskap om AI og som allerede bruker det aktivt, som er mest redd for de negative konsekvensene, både på vegne av seg selv og for egen virksomhet. For øyeblikket utgjør det riktignok kun fem prosent av de yrkesaktive, men det betyr at etter hvert som kunnskapen sprer seg, så vil redselen spre seg på samme måte.

− Størst redsel for negative effekter er det innenfor bransjene media, reklame, bank, finans, varehandel, transport og samferdsel, sier organisasjonspsykolog i Kantar, Harald Sørgaard Djupvik.

Ledere mangler kunnskap

34 prosent mener utviklingen vil gå så fort at egen arbeidsgiver ikke får med seg «truslene» AI fører med seg.

− Ledelsen undervurderer hvordan bruken av AI kommer til å påvirke arbeidsplassene. Vi har en vanvittig endringsprosess foran oss dersom vi skal klare å utnytte mulighetene kunstig intelligens har, men ansatte er ikke trygge på at ledelsen har nok kunnskap om det, sier daglig leder i HR Norge, Even Bolstad.

− Det som også bekymrer meg med funnene i denne undersøkelsen er at det er de som har lavest utdannelse, også er de som har minst bekymring for det som ligger foran oss. Dette er selve oppskriften på et økt klasseskille. Her gjelder det mer enn noen gang at alle skal med, sier Bolstad.

Forskningsinnsatsen på kunstig intelligens vil intensiveres kraftig de neste fem årene. Det vil blant annet gi større innsikt i hvilke konsekvenser AI har, i tillegg til verdifull kunnskap om nye digitale teknologier og muligheter for innovasjon i arbeidslivet, mener Even Bolstad.

− Det vil ha enorm betydning for det norske samfunnet og arbeidslivet. Med AI og mulighetene som dette gir oss, kan vi utnytte den kompetansen vi har på en langt bedre måte enn vi gjør vi dag. Dette er helt nødvendig når vi går tom for folk før vi går tom for penger, sier han i pressemeldingen.

Fra undersøkelsen

Dette mener norske arbeidstakere at AI vil kunne hjelpe med i arbeidshverdagen:

  • 48% mener AI vil bidra til å gjøre det lettere å kommunisere på andre språk

  • 39% mener AI vil bidra til å øke cybersikkerheten

  • 37% mener AI vil forbedre kvalitetskontrollprosesser

  • 33% mener AI vil bidra til å identifisere og håndtere digitale og fysiske sikkerhetsrisikoer

  • 32% mener AI vil bidra til å forbedre dataanalyser

  • 30% mener AI vil bidra til å ta bedre beslutninger

  • 28% mener AI vil automatisere repeterende, monotone og tidkrevende oppgaver

  • 25% mener AI vil til å optimalisere arbeidsflyten og øke produktiviteten

  • 25% mener AI vil kunne være en personlig assistent i forhold til å planlegge møter, håndtere e-post og organisere oppgaver

  • 22% mener AI vil kunne hjelpe til med å utføre mer persontilpasset kundeservice

Dette er den største frykten:

  • 46% innenfor media og reklame er redd for at AI vil bidra til at mange arbeidsplasser i egen bransje forsvinner helt

  • Det samme gjelder for 48% av de som jobber innenfor bank og for 39% for de innenfor varehandel

  • 58% innenfor media og reklame mener AI vil påvirke egne bransje negativt de neste årene

  • Det samme gjelder for 26% av de som jobber innenfor bank og for 33% av de innenfor varehandel

Powered by Labrador CMS