Ledelse

3 grunner til paranoia på arbeidsplassen

Hjernen gjør av og til noen kortslutninger og hopper rrett over til irrasjonelle konklusjoner og mistillit.

Publisert Sist oppdatert

Det konstaterer Roderick Kramer, sosialpsykolog og professor i organisasjonsadferd ved Stanford Graduate School of Business. Stanford skriver i en artikkel om temaet om tre typer misforståelser som kan oppstå:

  • Personlige konstruksjoner
    Folk begynner å lese egne, personlige historier inn i situasjonen, forklarer Kramer i artikkelen. «Grunnen til at jeg ikke ble invitert til det møtet, var de alle diskuterte det og aktivt bestemte seg for å ekskludere meg.»
  • Negative tilskrivelsesfeil
    Dette handler om paranoid, negativ tolkning av adferd som har skjedd, selv om adferden i virkeligheten er «godartet». Kramer forklarer med et eksempel fra e-post som mange kan kjenne seg igjen i. Du sender en e-post til sjefene, men får ikke svar med en gang. Dermed begynner du å gruble. Hvorfor svarer de ikke? De er sinte på meg; jeg har skuffet dem og nå straffer de meg.... Mens faktum er at de har de så travelt at de ikke en leser e-post.
  • Overdreven opplevelse av konspirasjon
    Her pusles biter sammen på litt for kreativt vis. Kramer bruker følgende eksempel. En kollega gir ikke tilbakemelding, og ved nærmere ettertanke - sjefen har heller ikke gitt tilbakemelding. Konspiratorikeren begynner å pusle sammen bitene og tenker kanskje at dette må bety at han ikke vil bli forfremmet likevel.

Det å kjenne til denne typen feilkoblinger faktisk skjer, kan bidra til at de blir lettere å unngå, oppsummerer Kramer i artikkelen. Det gjelder å opprettholde en sunn skepsis, uten å la mistenksomheten gå helt av skaftet.

Les mer om motarbeidelse av paranoia hos Standford Graduate School of Buisness Insights.

Powered by Labrador CMS