Annonse
Ledelse
3 grunner til paranoia på arbeidsplassen
Hjernen gjør av og til noen kortslutninger og hopper rrett over til irrasjonelle konklusjoner og mistillit.
Det konstaterer Roderick Kramer, sosialpsykolog og professor i organisasjonsadferd ved Stanford Graduate School of Business. Stanford skriver i en artikkel om temaet om tre typer misforståelser som kan oppstå:
-
Personlige konstruksjoner
Folk begynner å lese egne, personlige historier inn i situasjonen, forklarer Kramer i artikkelen. «Grunnen til at jeg ikke ble invitert til det møtet, var de alle diskuterte det og aktivt bestemte seg for å ekskludere meg.»
-
Negative tilskrivelsesfeil
Dette handler om paranoid, negativ tolkning av adferd som har skjedd, selv om adferden i virkeligheten er «godartet». Kramer forklarer med et eksempel fra e-post som mange kan kjenne seg igjen i. Du sender en e-post til sjefene, men får ikke svar med en gang. Dermed begynner du å gruble. Hvorfor svarer de ikke? De er sinte på meg; jeg har skuffet dem og nå straffer de meg.... Mens faktum er at de har de så travelt at de ikke en leser e-post.
-
Overdreven opplevelse av konspirasjon
Her pusles biter sammen på litt for kreativt vis. Kramer bruker følgende eksempel. En kollega gir ikke tilbakemelding, og ved nærmere ettertanke - sjefen har heller ikke gitt tilbakemelding. Konspiratorikeren begynner å pusle sammen bitene og tenker kanskje at dette må bety at han ikke vil bli forfremmet likevel.
Det å kjenne til denne typen feilkoblinger faktisk skjer, kan bidra til at de blir lettere å unngå, oppsummerer Kramer i artikkelen. Det gjelder å opprettholde en sunn skepsis, uten å la mistenksomheten gå helt av skaftet.
Les mer om motarbeidelse av paranoia hos Standford Graduate School of Buisness Insights.