Nyskaping

Den australske gründeren Shane Yeend er direktør og grunnlegger av Imagination Entertainment.

Bil og koffert

Gründeren av den globale spillgiganten Imagination, australske Shane Yeend, forteller om en oppstart som var langt fra glamorøs.

Publisert Sist oppdatert

– Alt jeg hadde var en bil og en koffert. Jeg var så flau over den billige bilen at jeg måtte parkere tre kvartaler unna stedene jeg hadde booket kundemøter. gliser han.

I dag har kofferten og bilen blitt til et globalt konsern. I tillegg til dvd- og brettspill, utvikler og selger Imagination spill til radio, interaktivt tv, mobiltelefoner, quizbøker, kalendere, konsoller, bredbånd og pc-spill gjennom sine 85 000 utsalgssteder over hele verden.

Yeend sier at han jobbet hardt med å utvikle nye produkter og skaffe nye utsalgssteder før han tenkte på å hente inn penger. Han fikk en hyggelig overraskelse.

– På 1990-tallet tok de rikeste investorene i Australia kontakt med oss. Bakgrunnen var en nettside vi hadde laget. Det viste seg at denne siden hadde størst trafikk av samtlige i hele Australia. Jeg tjente aldri en dollar på nettsiden, men jeg fikk inn 4,5 millioner dollar fra investorer på grunn av den, sier australieren. Han mener at lidenskapen har hjulpet ham til suksess.

– For å lykkes, må du ha den rette balansen mellom innsats og kreativitet. Jeg har hele tiden vært bevisst på å balansere det forretningsmessige med nye ideer. Lidenskapen, og ønsket om å bli bedre, har drevet meg frem, sier Yeend.

Dot.com-krasj

Shane Yeend fikk smake baksiden av medaljen på slutten av 1990-tallet. Da dot.com-boblen sprakk, merket han at tilstrømningen av eksterne manament-eksperter hadde økt så mye at han selv begynte å miste oversikten over hvilke strategiske beslutninger som måtte tas. Erkjennelsen av dette reddet bedriften gjennom en tøff tid, mener han.

– Plutselig var styrerommet fylt opp av management consultants som ba meg om å selge før det var for sent. Jeg var uenig i en rekke av avgjørelsene de foreslå. Derfor bestemte jeg for å ta over kontrollen av bedriften igjen, sier han.

Det angrer han ikke på i dag.

– I stedet for å selge, snudde vi oss rundt og så på årsakene til at andre bedrifter ville kjøpe oss. Da Disney og andre giganter prøvde seg, fant vi ut hvilke serviceselskaper de brukte. Vi kjøpte disse selskapene, og det er lureste vi har gjort. I stedet for å være en aggressiv konkurrent, ble Disney "tvunget" til å samarbeide med oss – som likeverdig partner! Dette har bidratt til at vi har kunnet vokse i fred, sier han.

En annen viktig årsak til at selskapet overlevde den tøffe perioden i bransjen, var ifølge Yeend at det allerede hadde suksesprodukter på markedet. Dette gjaldt spesielt interaktive tv-spill.

– Det gjorde oss mindre sårbare enn mange trodde, sier Yeend.

Sammen med sin partner eier Shane Yeend 70 prosent av selskapet.

Powered by Labrador CMS