Ledelse

Daglig leder Sissel Lønning Andresen er svært stolt av at Pfizer gikk til topps i Great Place To Work-undersøkelsen i år. - En grunn er at vi går for dialog, ikke karaktersetting, i vår HR-strategi, sier hun.

Storselskaper dropper rating: Nå faller karakter­systemene

Karaktersetting er på vikende front både internasjonalt og her hjemme. De norske avdelingene til selskaper som Dell, GE (GE Healthcare) og Deloitte vil følge praksisen til selskapet globalt og gå bort fra karaktersetting. Det samme gjelder legemiddelskapet Pfizer.Men Statoil holder stand.

Publisert Sist oppdatert
  • For to år siden annonserte Microsoft at de ikke lenger ville gi sine ansatte karakterer. I det siste har en rekke selskaper fulgt etter.
  • Ifølge Wall Street Journal er det snakk om flere enn 50 større selskaper, blant andre Dell, Adobe, General Electric, Deloitte, Gap, Pfizer, Sony og konsulentselskapet Accenture.
  • Ukeavisen Ledelses kartlegging viser at dette også gjelder selskapenes avdelinger i Norge. Dette betyr at mange tusen ansatte i Norge ikke lenger vil bli vurdert med karakterer.

Jeg kan bekrefte at vi også i Norge vil gå bort fra systemet med årlige evalueringsprosesser basert på oppnådde resultater i året som gikk. Vi går bort fra rangeringer og rating. Det vil skje innen høsten 2016. Nå endrer vi fokus til å se mer fremover, og det innebærer jevnlige samtaler mellom ansatte og deres nærmeste leder om hvordan hver enkelt ansatt best kan utnytte sin kompetanse og sine sterke og svake sider, sier Christine Steinsholt, fungerende kommunikasjonssjef i Accenture Norge.

– Hvorfor gjør dere dette?

– Hensikten er å øke motivasjonen hos våre ansatte, slik at vi kan levere enda bedre resultater til kundene, sier Steinsholt.

Også de norske avdelingene til selskaper som Dell, GE (GE Healthcare) og Deloitte vil følge praksisen til selskapet globalt og gå bort fra karaktersetting. Det samme gjelder legemiddelskapet Pfizer.

Dialog

– Vi har nå gått bort fra å bruke karaktersetting på ansatte. Årsaken er ganske enkelt at det finnes bedre måter å kommunisere med medarbeidere på enn ved å bruke karakterer. Vi ønsker å ha en god og konstruktiv dialog med våre ansatte, og det er en holdning som også kan ha bidratt til at Pfizer i år gikk helt til topps i den norske kåringen av Great Place to Work, sier Sissel Lønning Andresen, daglig leder i Pfizer.

Andre globale selskaper ser foreløpig ut til å beholde rating som en del av sin HR-strategi. Da gjelder naturlig nok også avdelingene i Norge. Dette gjelder for eksempel IT-selskapene HP og Capgemini (se egne artikler).

Eivind Garshol hadde tidligere ansvaret for HR-transformasjon i Deloitte og har som HR-direktør i flere virksomheter jobbet mye med ratingproblematikk. Han applauderer utviklingen.

Tidstyv

– Gudskjelov at det begynner å gå i denne retningen. Den enkle forklaringen er nok bedre kunnskap om hva som virker i en organisasjon. For det første er HR blitt mer kunnskapsbasert enn tidligere, og for det andre får HR i større grad gjennomslag i ledergruppene for sitt syn. Mange HR-folk har nok visst at rating ikke gir den ønskede effekten, men har ikke nådd frem med sine synspunkter, sier Garshol, som nå er partner og daglig leder i konsulentselskapet Impaktor.

Han sier at ledere er blitt mer nysgjerrig på hva som faktisk virker, og at de har fått med seg de mange negative tilbakemeldingene på rating fra ansattes side.

– Man kommer til en erkjennelse av at det ikke er karakterer, bonuser eller lønnsøkninger som får ansatte til jobbe bedre. Forskning viser at rating heller kan få ansatte til å jobbe dårligere, sier han.

Han spår forenkling i årene som kommer.

– Slike systemer tar ufattelig mye tid å administrere. Når vi ser på hvordan karakterer kobles til lønn, er det snakk om mye arbeid for å fordele en pott på tre prosent. Vi snakker som regel om småbeløp. Jeg tror mange vil gå for enklere løsninger, sier Garshol.

Treghet

Det gjelder dog ikke alle. Store norske selskaper som Statoil og DNV GL (se egne artikler) lar seg foreløpig ikke påvirke av trenden internasjonalt og holder frem med karaktersettingen.

Fagorganisasjonen Lederne presenterer om kort tid årets utgave det årlige Ledelsesbarometet. Resultatene der bekrefter tendensen: En del norske selskaper stritter mot og vil helst fortsette med karaktersetting.

– Vi ser dessverre ikke store positive endringer eller trender knyttet til hvordan norske virksomheter setter karakterer på ansatte. Vi ser for eksempel at Statoil og Telenor fortsetter som før, selv om trenden internasjonalt går mot avvikling av karaktersystemer, sier Sverre Simen Hov, informasjonsleder i Lederne.

Les mer om karakterer på ansatte:

Vant rettssak om karaktersetting

Statoli fortsetter som før

HP snur ikke

Cap Gemeni følger felles praksis

DNV GL er i tenkeboksen

Aller-konsernet ombestemte seg

Magne Lerø: Karakterer til stryk

– Mange HR-folk har nok visst at rating ikke gir den ønskede effekten, men har ikke nådd fram med sine synspunkter, sier Eivind Garshol i konsulentselskapet Impaktor. Garshol var tidligere ansvarlig for HR-transformasjon i Deloitte.

Christine Steinsholt, fungerende kommunikasjonssjef i Accenture Norge, bekrefter at de er i ferd med å gå bort fra rangeringer og rating.
– Vi ser dessverre ikke store positive endringer eller trender knyttet til hvordan norske virksomheter setter karakterer på ansatte, sier Sverre Simen Hov, informasjonsleder i Lederne, som denne uken har offentliggjort nye funn fra medlemsundersøkelsen Norsk Ledelsesbarometer.
Powered by Labrador CMS