Nyskaping

Slik ser fremtidens frakteskip ut. Det seiler langs Norskekysten uten å legge til havn.

To kystfartøy i ett

Fartøykonseptet «Short Sea Pioneer» fungerer som en høyteknologisk lasteterminal som seiler langs kysten. Hver lastecontainerne er programmert med leveringssted og hentes automatisk fram når fartøyet nærmer seg riktig havn.

Publisert Sist oppdatert

Slik lyder det miljøvennlige svaret på landets enorme transportutfordringer, ifølge et omfattende norsk designdrevet innovasjonsprosjekt utført av NCE Maritime CleanTech. Bak selskapet står 35 maritime aktører på Vestlandet, deriblant rederier, verft og utstyrsleverandører. Også forskningsmiljøer og offentlige instanser har deltatt i klyngesamarbeidet.

– Fremtiden er blågrønn, konstaterer Skule Storheill i Norsk design- og arkitektursenter.

Løsningen NCE Maritime CleanTech har kommet opp med er en 2-fartøysløsning hvor store godsmengder transporteres langs norskekysten uten at havnene blir overrent av store skip. I stedet er det et lite datterskip som tar seg av den siste transportetappen. Datterfartøyet dokker i hekken til moderskipet, og lastes og losses i stor grad automatisk.

– I løpet av fem år kan vi stå overfor en økning i sjøtransport på 60 prosent i EU. Den eksisterende flåten er for liten og umoderne til å ta unna dette. Den medfører også store miljøutslipp. Short Sea Pioneer er et lavutslippsfartøy og en konkret løsning for å øke sjøtransporten og samtidig redusere utslippene fra transportsektoren, sier daglig leder Hege Økland i NCE Maritime CleanTech.

Hun sier at næringslivet har meldt sin interesse for det nye fartøykonseptet, men at mye er avhengig av politisk vilje til å tilrettelegge for en større og mer miljøvennlig flåte.

Ifølge Statistisk sentralbyrå tilbakelegger trailere og lastebiler på kryss og tvers i nesten 20 000 milliarder kilometer hvert år, med alt det fører med seg av trafikkfortetning, utslipp og ulykker.

Prosjektet har mottatt støtte fra det statlige innovasjons og støtteprogrammet Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), som finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet, men administreres av Norsk design- og arkitektursenter. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

Powered by Labrador CMS