Ledelse

– Endring starter med deg selv

Først når du kartlegger din egen del av et problem, og identifiserer hva som teknisk og følelsesmessig hindrer bevegelse, kan du lede en endringsprosess, hevder ledelseskonsulenter.

Publisert Sist oppdatert

Det snakkes om omstilling og endring i alle kanaler, enten det gjelder oljesektoren, politisk styring, miljøhensyn eller strukturelt i organisasjoner.

Ifølge Assessit-konsulentene Torill L. Bratlie og Helen Aasgaard har ledere for lett for å henvende seg til eksperter i tøffe tider. Grunnen til dette er at de er redde for å gjøre feil. Konsulentene mener det ikke bare er kunnskap og kompetanse som er løsningen på utfordringene. Løsningen finnes som regel hos deg selv.

– Ledere som ønsker endring har som regel en intensjon. Den må de lytte bedre til. Alle har makt og kraft nok til å utøve ledelse, sier konsulentene.

Selv om intensjonen ikke er fullt ut gjennomførbar, er det likevel mulig å få ting til å skje, fortalte de på lederkonferansen under Assessits arrangement Årets Unge Ledere 2015.

Din del av problemet

For å kunne skape bevegelse og endring i en organisasjon, må du først finne din egen del av problemet. Endring starter alltid med deg selv. Bratlie og Aasgaard forteller om et eksempel fra helsesektoren, der det finnes tydelige grep som kan tas for å skape endring, uten at de gjennomføres.

– Når legen sier at det er flere grep du kan ta for å bedre helsen din, svarer du jo at dette er livsviktig, og at du skal gjenomføre dem. Likevel viser det seg at mange pasienter ikke engang tar hjertemedisinen de har lovet legen å ta for å bli frisk. I en slik situasjon er det viktig å finne ut hvorfor dette skjer, forklarer de.

Da handler det om å finne ut hva årsaken til at man ikke tar medisinen er.

– Du må finne ut hva som hindrer gjennomføringen, og du må begynne med deg selv, sier konsulentene.

Både de tekniske og emosjonelle barrierene må identifiseres. For hjertepasientene handlet dette eksempelvis om at det var uvant og ubehagelig å ta piller for lidelsen. De følte seg eldre enn det de var, ved å ta pillen.

– Som leder må du stille deg spørsmålet om du selv bidrar til å opprettholde status quo, eller om du skaper bevegelser og bedre prestasjoner. Du må også stille deg spørsmålet om du bør reforhandle lojalitet. Er du mer lojal overfor avdelingen din, faget ditt eller fagforeningen enn mot intensjonen din? Du må endre en eventuell motstand mot endring, som kanskje ligger latent i deg selv, sier Aasgaard og Bratlie.

Erkjenne motstand og aksept

Assessit-konsulentene mener norske ledere er for dårlige til å snakke om hva som hindrer endring, og hva vi har å tape på å gjennomføre den. Ledere har også problemer med å erkjenne motstand og aksept for endring.

– Det er vanskelig å akseptere hva som rører seg i andre mennesker. Vi må derfor lære å endre oss selv, før vi kan bidra til å skape endring gjennom andre, sier de.

Vi stoler også for mye på tekniske løsninger, og bør i stedet fokusere mer på endringer i kultur og kommunikasjon. Flyktningkrisen og klimaendringer er eksempler på dette, mener konsulentene.

– Vi snakker som om tekniske løsninger kan fikse alt. I stedet må vi lære å dele. Store kriser løses som regel gjennom å dele, sier Aasgaard og Bratlie.

Årsaken til dette har med frykt å gjøre. Konsulentene hevder imidlertid at dette er i ferd med å snu, og at vi ser et sterkere ønske om å dele i den vestlige verden.

– Vi har vært redde for vår egen overlevelse. Det kommer fra dype strukturer i oss. Vi må gi slipp på denne redselen for å oppnå endring, selv om det kan virke ubehagelig, sier de, og legger til at Massachusetts Institute of Technology (MIT) har begynt å tilby studier innen emosjonalitet – noe som forteller om at utviklingen er på rett vei, mener Bratlie og Aasgaard..

Torill L. Bratlie og Helen Aasgaard i Assessit forteller at du må starte med deg selv før du kan skape bevegelse og endring blant medarbeiderne dine. (Foto: Bård Andersson).

Slik ­skaper du ­endring

Synliggjøre de adaptive utfordringene:

  • Finn ut hva som hindrer selve gjennomføringen av endringen
  • Gjør noe med både de tekniske og emosjonelle hindringene

Ta ansvar for din del av problemet:

  • Skap bevegelse, bedre prestasjoner og ledelse
  • Reforhandle lojalitet: Hvem har du for stor lojalitet til? Ta tak i det du kan gjøre noe med, for å skape endring
Powered by Labrador CMS