Ledelse

Bjørn Kjos og Norwegian med gigantsatsing.

– Fantastisk for norsk merkevarebygging

Bjørn Kjos er beinhard i troen på at han kan gjøre det billigere enn konkurrentene. Han vet at pengene ligger i langdistanse, og har allerede vist at han kan lykkes, hevder professor,

Publisert Sist oppdatert

Det er USA-godkjennelsen som har gitt vann på mølla for Bjørn Kjos og Norwegians gigantsatsing, ifølge professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen.

– Godkjennelsen er fantastiske nyheter for Norwegian. Den har nok mye å si for videre satsing i Sør-Amerika. USA-utfordringene har nok tatt mesteparten av Norwegians langdistansefokus så langt. Det er lett å bli bekymret over Kjos' ukuelige tro på vekst, men samtidig har han en beinhard tro på sitt konsept, og har vist gang på gang at han lykkes med det, sier Steen til Dagens Perspektiv.

Steen forteller at Norwegian vokser raskere enn Ryan Air, og at Kjos har innfridd så langt.

– Han er god på finansieringen på flysiden, og har gode eksportfinansieringsordninger, sier han.

Merkevaresuksess

Steen mener også at Norwegian hittil, og med denne satsingen, treffer innertier med sin merkevarebygging. Et, i internasjonal målestokk, lite norsk flyselskap har klart å sette Norge på kartet.

– Satsingen er fantastisk for norsk merkevarebygging. Selv om Norwegian kjører med utenlandsk crew assosieres selskapet med Norge. Det er viktig, sier han.

– Det å stå alene – ikke å samarbeide med andre flyselskaper på interkontinentale ruter – hvilke fordeler og ulemper har det for Norwegian?

– Kjos har stort nettverk i Europa, men har aldri hatt noe nett der han skal lande, Han satser heller på store lokale markeder i andre enden. Jo mer han vokser, jo mer vokser behovet frem for nett og samarbeidspartnere, sier Steen.

– For vanlige dødelige kan milliardinvesteringer og innkjøp av ti Dreamliner-fly virke som et sjansespill. Hvor store sjanser tar Kjos egentlig?

– Slike ting avhenger av rekkefølgen på tingman gjør, tempo og kapital. En ting er sikkert, Bjørn Kjos er vant med å vokse, påpeker han.

Professor i samfunnsøkonomi ved NHH, Frode Steen.
Foto NHH

Utvidelsen med flere fly,og den planlagte satsingen med flyruter til Sør-Amerika og Afrika hadde antakeligvis ikke vært mulig uten godkjennelsen fra USA, skriver Dagens Næringsliv.

Selv om Kjos ikke har planlagt samarbeid med andre flyselskaper, har han tidligere sagt at han ønsker et samarbeid med AirAsia på forbindelser i Asia, om en avtale er gunstig for begge parter, skriver avisen.

Les mer om Norwegians vekstplaner her

Powered by Labrador CMS