Samfunnsansvar

Andelen videregående-elever som fullfører går en vei: opp, opp, opp.

Rekordmange fullfører videregående skole

Men fire av ti fullfører ikke på normert tid.

Publisert Sist oppdatert

Nesten 64 000 elever startet sin videregående opplæring første gang høsten 2010, og inngår i statistikken over gjennomstrømning (oppnådd studie- eller yrkeskompetanse i løpet av de fem første årene) i videregående opplæring fra 2010 til 2015.

73 prosent av disse elevene fullførte sin videregående opplæring med oppnådd studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år, ifølge SSBs statistikk. Det er den høyeste andelen siden statistikken ble publisert første gang for startkullet 1994.

De seneste årene har statistikken ligget på rundt 70 prosent. Økningen skjer blant elevene som fullfører på normert tid.

Andelen elever som fullfører videregående med oppnådd studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år økte med to prosentpoeng i 2015 fra året før, viser tallene fra SSB. Det tar den totale andelen som fullfører og består på normert tid til rekordhøye 59 prosent.

Økning for begge kjønn

Som tidligere år er det flere kvinner enn menn som gjennomfører videregående, men det skjer en økningen i begge grupper:

I 2015 hadde 78 prosent av kvinner og 67 prosent av menn fullført i løpet av fem år, mot henholdsvis 76 prosent og 66 prosent året før.

Gjennomføring i de yrkesfaglige skoleløpene er lik de to foregående årene: 58 prosent fullførte med studie- eller yrkeskompetanse. Dette betyr ifølge SSB at økningen for videregående samlet sett skyldes bedret gjennomstrømning i studieforberedende løp.

Her fullførte 77 prosent av elevene på normert tid - fire prosentpoeng høyere enn året før. 86 prosent av elevene som begynte på studieforberedende fem år tidligere hadde innen 2015 fullført og bestått.

Flest slutter på yrkesfag

Medier og kommunikasjon ligger godt over gjennomføringssnittet for yrkesfaglige linjer, og har en gjennomstrømning på hele 81 prosent i løpet av fem år.

De yrkesfaglige programmene skiller seg fra studieforberedende ved at en større andel elever fortsatt er i opplæring etter fem år, eller fullfører på mer enn normert tid, ifølge SSB.

I motsetning til studieforberedende utdanningsprogram, der 6 prosent sluttet, sluttet 25 prosent av elevene som begynte på yrkesfaglig program i 2010 i løpet av fem år. Spesielt restaurant- og matfag skiller seg ut: hele 41 prosent sluttet underveis.

Powered by Labrador CMS