Ledelse

Slik anerkjenner du dine ansatte

Bare én av fem ansatte føler at de får nok ros

Publisert Sist oppdatert

– Ansatte får alt for lite positiv oppmerksomhet i organisasjoner i dag, sier Chris Edmonds, tidligere leder og nå ledelseskonsulent i «The Purposeful Culture Group», til SmartBrief.

Han er av den oppfatningen at ansatte trenger positiv oppmerksomhet, anerkjennelse og respekt, og at det kan føre med seg positive ringvirkninger som økt tilhørighets- og eierskapsfølelse blant de ansatte, økt kundetilfredshet, og igjen bedre resultater.

Edmonds er ikke alene om denne oppfatningen. En undersøkelse av 500 organisasjoner og over 200.000 personer, gjennomført av det amerikanske TinyPulse, fant at bare 21% av ansatte føler at de får nok anerkjennelse.

Tre tips

Men hvordan anerkjenner man sine ansatte? Her er Edmonds sine tre tips for rosende ledelse.

  • Personlig: Ledere bør skryte av sine ansatte ansikt til ansikt, da dette gir den mest personlige opplevelsen. Hvis ikke dette lar seg gjøre, så bør man ikke utsette anerkjennelsen. Da kan man ringe den ansatte, eller skrive en personlig e-post eller beskjed.
  • Autentisk: En leder bør kjenne til saken det dreier seg om før hen skryter av den ansatte. Lederen vet hvilken situasjon det er snakk om, hva den ansatte gjorde, og hvordan dette påvirket kunder, kolleger og virksomheten. Dersom denne informasjonen er inkludert i anerkjennelsen, oppleves den som autentisk og betydningsfull for den ansatte.
  • Kontinuerlig: Ledere bør holde seg oppdatert på alt det positive som skjer i organisasjonen, og være nøye med å gi positive tilbakemeldinger med jevne mellomrom, og helst mens handlingen er fersk.
Powered by Labrador CMS