Nyskaping

Konseptbilde av Rolls-Royce teknologien oX, et selvgående skip som kontrolleres fra land.

Vil bygge selvgående skip i Norge

Nå skal sjøfartsnæringen komme sammen for å bygge selvgående skip. Forskningen tror autonome skip kan bli storsatsing i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet tirsdag den første konferansen hos den ferske organisasjonen Norsk Forum for Autonome skip (NFAS).

Autonom teknologi handler om å gjøre ting i stand til å klare seg med minst mulig direkte menneskelig inngripen.

Det er Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Norsk Industri og underbruket MARINTEK hos SINTEF som er initiativtakerne til forumet, og tanken er at konferansen skal markere starten på det som kan bli et spennende nytt kapittel i norsk sjøfartshistorie; bygging av selvgående skip.

I første omgang er det snakk om å komme sammen og utveklse kunnskap om teknologien og mulighetene. Men samferdeselsministeren har forventninger om at det på sikt vil føre til både mer og sikere sjøtransport.

Store muligheter for norsk verftindustri kan det også bli snakk om. Både industrien selv og forskningen tror på en autonom revolusjon innen sjøfarten. Selvgående enheter er som skapt for norske forhold: De krever ikke dyr arbeidskraft, utviklingen stiller krav om svært høy teknologisk kompetanse og produksjonen vil ha behov for samarbeid på tvers av flere fagområder.

Førerløse båter kan bygges uten lugarer til besetningen og uten ventilasjonssystemer. De kan derfor bli billigere å bygge og bygges lettere som kan bidra til å gjøre dem mer energieffektive.

– For Sjøfartdirektoratet er det viktig å være en sentral aktør når ny teknologi utvikles. På den måten unngår vi at vi kommer for sent inn i viktige prosesser - da særlig med tanke på at ny teknologi også setter nye krav til regelverk og fortolkning av disse, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding.

Ledd i en større satsing

I september ble Trondheimsfjorden verdens første teknologiske tumpleplass for førerløse fartøy. Området ble etablert som et laboratorium for testing av autonom teknologi, altså selvgående båter og undervannsfartøyer.

– Så vidt jeg vet er dette første testområdet av sitt slag i verden. Jeg er faktisk overrasket over hvor fort utviklingen går. Når testområdet nå etableres, har vi også fått norske myndigheters velsignelse til å prøve ut teknologi som vil forundre folk, sier professor Asgeir Johan Sørensen, direktør ved NTNU Senter for autonomie marine operasjoner og systemer på nettsidene til SINTEF.

– Dette er et eksempel på et unikt samspill mellom myndigheter, industri, forskning og undervisning, og det gir oss et konkurransefortrinn. Med omstilling i olje- og gassektoren ligger dessuten alt til rette for et kvantesprang på området. Det er i nedgangstider at radikale nytenkningsprosjekter oppstår, sier Sørensen.

Powered by Labrador CMS