Arbeidsliv

Pål Behrens leder avdelingen for arbeidsliv i Finansforbundet. Han og Maria Østli jobber med utfordringene kunstig intelligens gir for arbeidstakerne.

Finansforbundet: – Kunstig intelligens skal ikke erstatte menneskelig ledelse

Finansforbundet tar utfordringene med kunstig intelligens (KI) på alvor, og ble overrasket da arbeidsgiverne i Finans Norge sa nei til å få inn KI i tariffavtalen.

Publisert Sist oppdatert

­Finansnæringen i Norge, med bank og forsikring i spissen, er langt framme i å ta i bruk KI i virksomhetene. Finansforbundet, som organiserer 34.000 arbeidstakere i rundt 300 bedrifter i næringen, er opptatt av å regulere bruken av KI og algoritmestyrt ledelse for å beskytte arbeidstakerne mot flere problematiske sider ved KI: arbeidsmiljø- og forhold, personvern, diskriminering og manglende involvering av tillitsvalgte.

Finansforbundet vedtok i januar i år en policy for kunstig intelligens i arbeidslivet.

Vil ikke vente på EU

– Vi vil være i forkant, ikke havne i bakleksa, sier Pål Behrens og Maria Østli, begge advokater i arbeidslivsavdelingen i Finansforbundet.

Mange roper høyt om behovet for regulering av KI, og mange venter på EU. Artificial Intelligence Act har en risikobasert tilnærming. Jo større risiko den konkrete typen eller bruken av kunstig intelligens utgjør, desto strengere er reglene som regulerer den.

EU har samlet seg om regler for bruk av KI. EU-parlamentet skal etter planen stemme over forslaget i mars eller april, og den formelle politiske godkjenningen vil etter planen skje i mai.

LES MER | Har du fått med deg temasakene våre om kunstig intelligens? Du finner dem her.

Mens KI-utviklingen går i et rivende tempo, venter Norge altså på EU. Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) har uttalt at hun ønsker å innføre EUs nye KI-regelverk så raskt som mulig i Norge, men først må altså loven gjennom EØS-systemet, høringer og stortingsvedtak.

Mennesker må ha kontrollen

Nettopp behovet for å være i forkant er også begrunnelsen for at Finansforbundet foreslo en egen tilleggsavtale bruk teknologi generelt og KI spesielt i tariffavtalen med arbeidsgivermotpart og NHO-medlem Finans Norge.

Her er tre eksempler på formuleringene der:

  • «Partene understreker at der kunstig intelligens/algoritmer tas i bruk skal det være et menneske med beslutningsmyndighet som kan overstyre teknologien. Kunstig intelligens/algoritmer skal ikke erstatte menneskelig ledelse.»
  • «I enhver prosess hvor kunstig intelligens/algoritmer tas i bruk skal virksomheten sørge for at det er et menneske som er ansvarlig for prosessen.»
  • «Beslutninger som påvirker arbeidstakere skal alltid fattes av et menneske i siste instans. Dersom kunstig intelligens/algoritmer tas i bruk skal virksomheten alltid sørge for at det er ett eller flere mennesker med beslutningsmyndighet som kan overstyre teknologien.»

Finans Norge sa nei. Forhandlingsdirektør Thomas Keiserud i Finans Norge begrunnet det slik til FinansWatch:

– Sånn vi ser det nå, skjer det en utvikling som gjør at det mest sannsynlig vil bli vedtatt en forordning i løpet av året angående denne tematikken. Vi mener derfor det på nåværende tidspunkt er mer hensiktsmessig å etablere et samarbeidsforum som kan adresse ulike spørsmål og problemstillinger rundt dette, blant annet, sier Keiserud.

Behrens og Østli i Finansforbundet vil ikke kalle arbeidsgivernes nei et tilbakeslag:

– Men en overraskelse var det. Dette er ikke å ligge i forkant. Vi opplever at arbeidsgiver er engstelig for å gå inn i disse problemstillingene og heller vil vente på nasjonale og overnasjonale reguleringer, sier han til Dagens Perspektiv.

Glemmer de tillitsvalgte

Maria Østli understreker at selv om KI ikke er spesifikt nevnt i dagens lovverk, så er feltet på ingen måte lovløst. Hun viser til at dagens lov- og avtaleverk i all hovedsak også gjelder ved bruk av KI.

En Fafo-rapport fra 2023 peker på utfordringene teknologi gir for partssamarbeidet:

«Partssamarbeidet lokalt har vist seg å være en fruktbar institusjon for å håndtere endringsprosesser, men møter en potensiell utfordring i digitaliseringen, som en raskere og mer kompleks type endring, som i tillegg har en tendens til å øke avstanden mellom produksjon og styring. Digitaliseringen stiller derfor særlige krav til de tillitsvalgtes kompetanse og forholdet mellom partene.»

– Svært mange norske virksomheter tar i bruk ny teknologi. I Fafo-rapporten svarte ni av ti arbeidsgivere at virksomheten hadde tatt i bruk ny teknologi eller digitale løsninger de siste tre årene. Samtidig viste rapporten at rundt halvparten ikke involverte verneombud og tillitsvalgte i prosessen. KI endrer måten vi samarbeider på, det er utfordrende, sier Maria Østli.

Mange utfordringer

Flere av utfordringene med KI er vel kjent, her to eksempler:

  • I rekrutteringsprosesser kan algoritmer sende ut stillingsannonser, screene og teste kandidatene.
  • I daglig ledelse kan algoritmer fordele skift og oppgaver, måle prestasjoner, overvåke og kontrollere.

Finansnæringen bruker bonuslønn i større grad enn mange andre bransjer. Hva slags informasjon og kriterier er den passert på, hvordan er informasjonen innhentet, hvem har tilgang og hvordan bruker arbeidsgiver informasjonen? Det er spørsmål Finansforbundet mener det er viktig å stille arbeidsgiver, ikke bare i deres bransje.

– KI gir arbeidsgiver nye muligheter for overvåking og kontroll av de ansatte, og de mulighetene blir tatt i bruk, sier Pål Behrens.

Ikke tilpasset norske forhold

Bedriftenes størrelse og økonomi betyr også mye for hvordan KI tas i bruk. Store aktører med egne innovasjonsmiljøer bruker ressurser på å tilpasse programvare til norske forhold, mens andre kjøper «hyllevare».

– Slik teknologi – en ferdig pakke – kan være basert på et lovverk som ikke er tilpasset norske forhold. Ofte vet vi heller ikke hvilke funksjoner programvaren har, sier Maria Østli.

Avsløringene av hvordan teknologigiganten Microsoft lot det nå mye brukte verktøyet Teams hente ut data om de enkelte ansatte effektivitet i arbeidshverdagen er et eksempel. Microsoft måtte gjøre retrett og slike effektivitetsmålinger kan nå kun hentes ut på gruppenivå.

Norge langt fremme

En undersøkelse fra den danske tenketanken Mandag morgen viser at Norge er det landet i Norden der flest – 44 prosent – har svart enig/meget enig på at de «forventer at KI i stigende grad blir brukt til ledelsesformål».

Det overrasker verken Behrens eller Østli i Finansforbundet:

– Norge har vært langt fremme lenge. Vi er blant de mest digitaliserte i verden og blant de første til å ta KI-verktøyene i bruk.

PS! Finansforbundet er den første fagforeningen som har blitt medlem i Digital Norway, som skal få fart på digitaliseringen av norsk næringsliv.

Powered by Labrador CMS