Ledelse
3 vanlige feil ledere gjør når de har dårlige nyheter
Det kan være følelsesmessig krevende å være den lederen som skal levere dårlige nyheter til medarbeiderne.
Det være seg om det er en jobb som ikke er godt nok gjennomført eller om det går i mer dramatiske ting, som nedskjæringer. Ofte blir det overraskende emosjonelt for lederen, konstaterer Andy Molinsky, professor i organisasjon og ledelse ved Brandels University, i et innlegg hos Psychology Today.
Mange følelser
Lederen kan, naturlig nok, føle sympati for «ofrene», som kan bli forvirret, frustrerte, sinte og lei seg når en vond og vanskelig beskjed kommer. Lederen kan også bli nervøs for å skulle gjøre noe de vet vil såre noen.
Molinsky har sammen med kollegaen Joshua Margolis, professor ved Harvard Business School, studert hvordan ledere overbringer negative nyheter, og observerer at det er noen feil som går igjen. Dette er tre av dem:
Må kunne forklare hvorfor
Susan Heathfield, skribent hos humanresources.about. com har i et intervju med Harvard Business Review gitt noen råd om hva det er viktig å tenke på når man skal levere dårlige nyheter til medarbeiderne sine. Og det er ikke noen lettvint vei ut av det. Man må forberede seg godt, vite hvordan beslutningen ble tatt, hvilke andre muligheter som ble vurdert etc. Du må kunne forklare hvordan beslutningen ble tatt og hvorfor. Et annet råd er å være direkte, og unngå tvetydighet – både i det du sier og gjennom kroppspråket. Joshua Margolis, som er intervjuet i samme artikkel, understreker at det er viktig å lytte til de reaksjonene som kommer, uten at man havner i en debatt.
Etter at medarbeiderne har fått tid til å fordøye de dårlige nyhetene, gjelder det å komme seg videre. Gjør ditt for å hjelpe team og enkeltpersoner med å tenke framover.