Ledelse

3 vanlige feil ledere gjør når de har dårlige nyheter

Det kan være følelsesmessig krevende å være den lederen som skal levere dårlige nyheter til medarbeiderne.

Publisert Sist oppdatert

Det være seg om det er en jobb som ikke er godt nok gjennomført eller om det går i mer dramatiske ting, som nedskjæringer. Ofte blir det overraskende emosjonelt for lederen, konstaterer Andy Molinsky, professor i organisasjon og ledelse ved Brandels University, i et innlegg hos Psychology Today.

Mange følelser

Lederen kan, naturlig nok, føle sympati for «ofrene», som kan bli forvirret, frustrerte, sinte og lei seg når en vond og vanskelig beskjed kommer. Lederen kan også bli nervøs for å skulle gjøre noe de vet vil såre noen.

Molinsky har sammen med kollegaen Joshua Margolis, professor ved Harvard Business School, studert hvordan ledere overbringer negative nyheter, og observerer at det er noen feil som går igjen. Dette er tre av dem:

* De åpner for forhandlinger
Lederen tillater at det oppstår en forhandlingssituasjon i situasjoner hvor det ikke er rom for det. Det er naturlig at medarbeidere stiller spørsmål, og en leder skal og bør selvfølgelig vise medfølelse. Men man må holde fast på budskapet.

* De går for langt i å tone ned budskapet
Det kan være fristende å pakke inn og tone ned en negativ beskjed, men i verste fall ender du da opp med å bare forvirre folk. De forstår ikke hva du sier.

* De er mest opptatt av å kvitte seg med byrden
Det finnes ledere som ikke klarer å kontrollere følelsene sine og som leverer dårlige nyheter på en forhastet, småpanisk måte. De kvitter seg med en byrde, og kaster det hele over på «ofrene» – ofte på en lite personlig og lite respektfull måte.

Må kunne forklare hvorfor

Susan Heathfield, skribent hos humanresources.about. com har i et intervju med Harvard Business Review gitt noen råd om hva det er viktig å tenke på når man skal levere dårlige nyheter til medarbeiderne sine. Og det er ikke noen lettvint vei ut av det. Man må forberede seg godt, vite hvordan beslutningen ble tatt, hvilke andre muligheter som ble vurdert etc. Du må kunne forklare hvordan beslutningen ble tatt og hvorfor. Et annet råd er å være direkte, og unngå tvetydighet – både i det du sier og gjennom kroppspråket. Joshua Margolis, som er intervjuet i samme artikkel, understreker at det er viktig å lytte til de reaksjonene som kommer, uten at man havner i en debatt.

Etter at medarbeiderne har fått tid til å fordøye de dårlige nyhetene, gjelder det å komme seg videre. Gjør ditt for å hjelpe team og enkeltpersoner med å tenke framover.

Powered by Labrador CMS