Ledelse
Et strategisk paradoks
Et stort japansk selskap oppfordrer hovedkontor og lokale avdelinger til å aktivt dyrke fram ulike strategier.
Når ideer om veien videre i står i konflikt med hverandre, kan det fort føre til konflikter som påvirker et selskap negativt. En av Japans største handelsbedrifter, Aeon Co Ltd., hevder imidlertid at hos dem skaper ideer som kolliderer med hverandre nye kreative løsninger og nye verdier.
Lokale ledere uenige med hovedkontoret
I en artikkel hos MIT Sloan Management Review skriver Toshiro Wakayama -professor i innovasjon og strategi ved International University of Japan - og Karen LaPierre fra konsulentselskapet Leading Coach, at ledere i lokale butikker ønsker å tilpasse butikken sin til lokale kunders preferanser og behov, mens lederne ved Aeons hovedkontor i Chiba i Japan er mest opptatt av å jakte på stordriftsfordeler. I en del bedrifter ville dette endt i konflikter Aeon har valgt å se disse spenningene som muligheter de jobber aktivt med for å skape nye løsninger. Denne tilnærmingen skal etter sigende ha vært så vellykket at toppledelsen ønsker mer konkurranse mellom det nasjonale hovedkontoret og regionale ledere.
Et av eksemplene de gir er hentet fra en butikk på et skisted. Salget gikk dårlig, og den lokale lederen mente årsaken var at kvinnene i området ønsket seg moderne, men ikke så urbane klær som det hovedkontoret ville at butikken skulle selge. Den lokale lederen ønsket å ta inn en annen kolleksjon med moderne klær i duse farger i butikken. Lederne ved hovedkontoret var skeptiske; siden dette ville bety færre kvadratmeter til Aoens nasjonale kolleksjoner. Til slutt støttet hovedkontoret likevel butikklederen - ut fra en tanken om at flere folk i butikken også ville øke salget av kjerneproduktene. Kombinasjonen av de to kolleksjonene skulle vise seg å bli en suksess.
Ulike strategiske mandater
Noen ganger har løsningen vært mer lokal tilpasning, andre ganger kan det handle om å få lokale produkter ut i hele kjeden. Noen av de nye ideene kommer fra ledelsen, andre kommer etter samarbeid mellom hovedkontor, regionale kontorer og lokale butikker.
Aeon har ifølge artikkelforfatterne valgt å dyrke fram en kultur der ledere i ulike deler av organisasjonen har ulike strategiske mandater.
Vanskelig å kopiere
Ifølge artikkelforfatterne har Aeons måte å jobbe med strategi på flere fordeler enn at de ivaretar både nasjonale og lokale behov. Løsningene de velger er gjerne så komplekse at det er vanskelig for konkurrentene å imitere dem.
For å få det hele til å fungere, må toppledelsen gi sin støtte, understreker artikkelforfatterne. Toppledelsen, inkludert toppsjefen selv, snakker da også ofte med lederne sine om selskapets «doble» strategitilnærming. Selv om ensidige løsninger hadde vært det enkleste, har altså Aeon konkludert med at det å baske med problemer til de finner løsninger begge parter kan være fornøyd med gir bedre resultater.