Ledelse

Motivert av drittslenging

Uhemmet skryt av seg selv og negativt snakk om konkurrenter kan føre til bedre prestasjoner, viser ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Konkurranse er en viktig drivkraft for mye – innovasjon, pris, endringer, oppkjøp, strategi. Ledere er sannsynligvis godt kjent med hva konkurrentene driver med, og hvordan det påvirker egne affærer. Et mindre kjent tema er imidlertid hva konkurransesnakk – eller drittslenging – gjør med virksomheten.

Drittslenging – skrytete kommentarer om egen virksomhet eller nedlatende kommentarer om konkurrentene – er veldig vanlig atferd. Rundt 57 prosent av ansatte i firmaer på den amerikanske Fortune 500-indeksen driver med slikt aktivt konkurransesnakk, viser en ny undersøkelse.

Studien er gjennomført av Jeremy Yip, førsteamanuensis ved Georgetown University, og Maurice Schweitzer, professor ved Wharton hos University of Pennsylvania. De har sett på hva som skjer med motivasjonen og prestasjonen i en virksomhet når ledere, mellomledere og ansatte slenger dritt om konkurrentene sine.

Økt produktivitet

I studien gjennomførte de kontrollerte eksperimenter, der de testet prestasjoner, atferd og holdninger med og uten drittslenging. Én gruppe ble satt sammen med kolleger som drev med drittslenging, en annen gruppe med nøytrale kolleger.

Ett av de første funnene var at drittslenging intensiverte følelsen av konkurranse – de som ble utsatt for drittslenging gikk fra å se på konkurrentene som konkurrenter, til å se på dem som rivaler. Umiddelbart økte det både motivasjonen og prestasjonen – drittslengerne jobbet hardere og oppnådde bedre resultater, skriver Yip og Schweitzer hos Harvard Business Review.

Flere uetiske handlinger

Drittslenging er imidlertid ikke uten ulemper. Siden konkurransesnakket fører til økt rivalisering kan det også øke sannsynligheten for uetisk atferd. I studiene sine fant de at de ansatte som ble utsatt for drittslenging hadde dobbelt så store sjanser for å jukse og ta snarveier.

Konkurransesnakket reduserte også kreativiteten. Gruppen som drev drittslenging ble lettere distrahert, og slet med å holde konsentrasjonen over lengre tid. De greide ikke å løse oppgaver som trengte kreativt arbeid over lengre tid på like god måte som gruppen som ikke drev drittslenging.

Når skal man slenge dritt?

Yip og Schweitzer påpeker at utfallet av drittslenging er avhengig av hvilken type drittslenging det er snakk om:

  • Å drive drittslenging om en konkurrent kan være positivt: det kan øke samholdet i virksomheten, og potensielt øke motivasjonen og prestasjonen. Men det kan også være distraherende, og ta bort fokus fra de faktiske arbeidsoppgavene.

  • En leder bør aldri slenge dritt om egne ansatte, eller oppfordre ansatte til å slenge dritt om kollegene. Når man snakker negativt om konkurrenter så øker det prestasjonen – når man snakker negativt om kolleger så reduserer det prestasjonen.

  • Det kan være positivt å utsette egne ansatte for en konkurrent sin drittslenging om virksomheten. Det kan øke motivasjonen og prestasjonene, men det kan også føre til uetiske handlinger og sabotasje, og det er sjelden ønskelig.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS