Ledelse

Illustrasjonsfoto

Rutinearbeid kan føre til juks

Dersom en ansatt blir satt til å gjøre de samme oppgavene om og om igjen kan det føre til regelbrudd og uetisk oppførsel, viser et nytt eksperiment.

Publisert Sist oppdatert

En ansatt som bryter regler er lite attraktiv for en arbeidsgiver – om det skulle være å lekke bedriftshemmeligheter eller bare å jukse litt på måltallene. For å redusere dårlig ansattatferd prøver bedrifter ofte å skape normer og retningslinjer for å holde sine ansatte innenfor et etisk gjerde.

Men det fungerer ikke alltid, for uetisk atferd, regelbrudd og juks er ikke alltid et bevisst valg. Denne typen oppførsel kan oppstå ubevisst over tid. Det viser ny forskning fra førsteamanuensisene Rellie Derfler-Rozin ved Universitetet i Maryland, Celia Moore ved Bocconiuniversitetet i Milano, og Bradley Staats ved Universitetet i Nord-Carolina, som også har blitt publisert i tidsskriftet Organizational Science.

Regelbrudd på autopilot

Det finnes to måter å prosessere informasjon og ta beslutninger; enten via raske og automatiske reaksjoner på en situasjon – automatgiret, eller via aktiv resonnering og refleksjon – manualgiret. Automatgiret har en tendens til å være mer egosentrisk enn manualgiret, som fungerer som et filter for automatgirets drifter.

Derfler-Rozin, Moore og Staats har sett på hvordan rutinearbeid og repeterende oppgaver, som i større grad benytter automatgiret, kunne føre til flere regelbrudd. Og i så fall om man også kan redusere regelbruddene ved å stimulere til resonnering og refleksjon.

Lunsjsyndere

I en studie observerte de 101 ansatte i en japansk bank i over to år. De ansatte gjennomførte enten veldig rutinepregede oppgaver eller varierte oppgaver før de fikk lunsjpausen sin som kunne vare i maksimalt én time. Men rutinearbeidet skulle vise seg å påvirke hvorvidt de ansatte brydde seg om det. De ansatte som hadde sittet med rutineoppgavene før lunsj hadde en større tendens enn de ansatte med varierte oppgaver til å la lunsjen dra ut og komme tilbake på jobb for sent.

Derfler-Rozin, Moore og Staats gjennomførte også et kontrollert eksperiment med 403 deltakere, der de først ble delt i to grupper som skulle løse ulike oppgaver. Den ene gruppen fikk veldig repeterende oppgaver, mens den andre gruppen fikk varierte. Etterpå fikk de et nytt sett med oppgaver, der de fikk pengebelønning for hvert riktig svar, og i tillegg muligheten til å jukse. Gruppen som hadde fått de ensformige oppgavene i den første omgangen jukset mye mer enn gruppen som hadde varierte oppgaver.

– Vi råder ledere til å utforme ansattes arbeidsoppgaver på en variert måte for å hindre uetisk atferd og regelbrudd. Spesielt når oppgavene er enkle eller rutinepregede av natur, skriver forskerne på Harvard Business Review.

Powered by Labrador CMS