Annonse

image.jpg

Førsteamanuensis og filosof Øyvind Kvalnes ved Handelshøyskkolen BI er opptatt av at kritikk mottatt på den rette måten kan gjøre bedrifter bedre. Foto: Handelshøyskolen BI / Torbjørn Brovold.

Kommunikasjon​Vær åpen for kritikk

Førsteamanuensis og filosof Øyvind Kvalnes ved BI er opptatt av hvordan folk støtter og kritiserer hverandre i organisasjoner, og minner om at kritikk mottatt på den rette måten kan gjøre bedriften bedre.

I en samtale med Jarle Gimmestad, som har lang erfaring som flykaptein i Braathens og SAS, på en podcast fra Handelshøyskolen BI, peker Kvalnes på hvor viktig det er å skape et ytringsklima som gjør det mulig å si fra når noen gjør en feil, slik at det er mulig å begrense konsekvensene av feilen.

Lese resten?
Gratis i 6 uker
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Annonse

10 måter ledere avviser kritikk på

Ledere avviser og plukker fra hverandre arbeidstageres kritikk oftere enn før, mener den danske sosiologen og forskeren Rasmus Willig, som de siste årene har samlet inn svar på kritikk i offentlig sektor i Danmark. I artikkelen «Du er et brokkehoved: 25 måder din leder afviser kritik på» hos DenOffentlige.dk gir han eksempler på hvordan ledere kan avvise kritikk. Her er ti eksempler:
  • Du skal lære deg å finne deg i litt mer.
  • Det er altså bare du som mener at det er en konflikt.
  • Du må bli flinkere til å si fra.
  • Jeg tror vi snart skal ha en samtale med HR, du og jeg.
  • Du skal være glad du har en jobb.
  • Hvis du ikke kan utvikle deg, er du under avvikling.
  • Nå synes jeg at vi skal ta JA-hatten på.
  • Må du være slik en betongsosialist?
  • Jeg hører hva du sier, men det blir ikke annerledes.
  • Har du problemer på hjemmefronten, for du klarer deg ikke så godt her?
Annonse

10 måter ledere avviser kritikk på

Ledere avviser og plukker fra hverandre arbeidstageres kritikk oftere enn før, mener den danske sosiologen og forskeren Rasmus Willig, som de siste årene har samlet inn svar på kritikk i offentlig sektor i Danmark. I artikkelen «Du er et brokkehoved: 25 måder din leder afviser kritik på» hos DenOffentlige.dk gir han eksempler på hvordan ledere kan avvise kritikk. Her er ti eksempler:
  • Du skal lære deg å finne deg i litt mer.
  • Det er altså bare du som mener at det er en konflikt.
  • Du må bli flinkere til å si fra.
  • Jeg tror vi snart skal ha en samtale med HR, du og jeg.
  • Du skal være glad du har en jobb.
  • Hvis du ikke kan utvikle deg, er du under avvikling.
  • Nå synes jeg at vi skal ta JA-hatten på.
  • Må du være slik en betongsosialist?
  • Jeg hører hva du sier, men det blir ikke annerledes.
  • Har du problemer på hjemmefronten, for du klarer deg ikke så godt her?