Ledelse

Redusert teknologibruk skal gjøre ansatte mer fokuserte

En dag i uka oppfordres ansatte i teknologiselskap til å ikke bruke telefon og til å slå av e-post- og chatteprogrammer.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet «Hello Alfred», et teknologiselskap som via en app tilbyr folk tjenester som matvarehandling og husvask, fant i 2014 ut at de ansatte trengte en dag i uka hvor de ikke var ute hos kunder, men inne på kontoret. Det skulle være en «recovery day», hvor det var tid og rom for refleksjon. Dette mente arbeidsgiveren var nødvendig hvis de skulle få selskapet til å vokse.

Ufokuserte ansatte

I fjor tok selskapet tankegangen et steg videre, skriver The Financial Times. Kontordagen skulle nå også være en «teknologi-light-dag». Det betyr at de ansatte oppfordres til å ikke bruke telefon. Det anmodes også om å slå av e-post- og chatteprogrammer. Meldinger som skal ut på sosiale medier, skal helst klargjøres dagen før. Med dette tiltaket håper «Hello Alfred» å finne en løsning på et utbredt problem: manglende fokus. Eller sagt på en annen måte: det er et mottiltak i en jobbhverdag der medarbeidere hele tiden hopper fram og tilbake mellom sosiale medier og ulike elektroniske meldingssystemer.

De ansatte var skeptiske, men erfarer ifølge The Financial Times nå at de har fått bedre tid til å jobbe med viktige utfordringer; som rekruttering. Poenget med tiltaket var da også at de ansatte skulle få anledning til å konsentrere seg om mer dyptgående arbeid, uten distraksjoner.

Det er et mottiltak i en jobbhverdag der medarbeidere hele tiden hopper fram og tilbake mellom sosiale medier og ulike elektroniske meldingssystemer

Ledere må delta

Martin Talks, en konsulent som jobber med digital kultur i næringslivet sier til Financial Times at i en tid med der bruken av kunstig intelligens øker, trenger vi alle å utvikle den emosjonelle intelligensen vår, en egenskap roboter sliter med. Ifølge konsulenten utvikler vi ikke denne egenskapen hvis vi hele tiden sjekker telefonen for e-post, varsler og statusoppdatering. Denne typen adferd blir i stedet en form for jobb-automatisering.

Andre eksperter på området påpeker i artikkelen at tiltakene fort kan feile hvis man ikke klarer å få folk med seg. Man må bygge en kultur for det, og lederne må også selv praktiskere det de predikerer at de ansatte skal gjøre.

Powered by Labrador CMS