Ledelse
Dette stresser ansatte mest på arbeidsplassen
Dårlig bedriftskultur er den viktigste årsaken til stress på jobben, viser en ny undersøkelse.
LEST OM LEDELSE. Stressrelaterte sykdommer har vært et stort problem for både ansatte og arbeidsplasser.
Ifølge en ny rapport, omtalt av svenske Chef, basert på en undersøkelse fra opplæringsbedriften Framfot der nesten 2000 personer ble intervjuet, er negativ arbeidskultur hovedårsaken.
På andre og tredje plass ligger høy arbeidsbelastning og mangel på ressurser.
42 prosent av de spurte svarte at de opplever negativt stress på arbeidsplassen sin. På oppfølgingsspørsmålet om hva som bidro mest til det negative stresset, var negativ arbeidskultur på topp (36 prosent), etterfulgt av ujevn arbeidsmengde (32 prosent) og for lite ressurser til å takle oppgavene (28 prosent).
Rapporten peker på at det kan være flere årsaker til å oppleve en negativ arbeidskultur. Tidligere studier har blant annet vist at fjernarbeid innebærer større utfordringer for både ansatte og ledere.
For eksempel går det ut over lagånden og 40 prosent av arbeidsgiverne har oppgitt at de ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvordan de skal oppfylle arbeidsgiveransvaret når personalet jobber eksternt.
Undersøkelse utført av Framfot i perioden 29. juni 2021 til 15. november 2021.
1919 personer svarte på spørsmålet om de opplever negativt stress på arbeidsplassen og 1769 svarte på spørsmålet om hva som bidrar mest til negativt stress.