ledertips

Hjelp de nyankomne

Tips når du skal ta imot nye medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Magasinet Management Today har intervjuet Chris McCarthy, direktør hos Hays Senior Finance, om hvordan de går frem for å ivareta nyansatte på best mulig måte. Her er noen av hans tips:

* Hold kontakten

Mange selskaper har lite kontakt med kommende ansatte mens de fullfører oppsigelsesperioden sin hos nåværende arbeidsgiver. Ved å holde kontakten kan du starte overgangsprosessen på et tidligere tidspunkt.

* Gi informasjon online

Tilbyr du kommende ansatte informasjon online før de begynner, får de en sjanse til å bli bedre kjent med sin kommende arbeidsgiver. Dette sparer i neste omgang tid når de faktisk tiltrer.

* Få formalitetene unna

Ta hånd om formaliteter og papirarbeid før kandidaten faktisk tiltrer. Introduksjonsvideoer kan legges ut online.

* Sett klare mål

Sett opp en fjortendagers timeplan for de nyankomne. Samarbeid om å sette opp en plan for de første 30 dagene som begge parter kan endre og utvikle hvis behovet er til stede.

* Vær forberedt

Sørg for at det praktiske er i orden før de nyansatte dukker opp. Se til at det er penner, papir etc. på arbeidsplassen. Få tak i det som trengs av nøkler. Sørg for at telefon, datamaskin, e-postkonto etc. er satt opp og klart til bruk.

Powered by Labrador CMS