maler

Ny bedrift? Lag en forretningsplan

Når du skal starte en bedrift bør du tenke gjennom hvilken forretningsidé du har og hvordan du har tenkt å drive bedriften. Setter du dette ned på papiret får du en forretningsplan.

Publisert Sist oppdatert

Forretningsplanen er i all hovedsak et verktøy for deg selv, men den kan også være nyttig når du skal presentere din idé overfor banker, samarbeidspartnere, myndigheter og andre. Alle som skal satse penger må vite hva de begir seg ut på. Skriv kort, og la eventuelle utfyllende opplysninger ligge ved som vedlegg.

Når du utvikler en forretningsplan betyr det at du lager og «driver» en bedrift på papiret. Planen gjør det enklere å se sammenhenger mellom produkt/tjeneste, marked og nødvendige ressurser. Du får oversikt og et beslutningsgrunnlag før du for alvor begynner å handle.

Innovasjon Norge har utviklet et arbeidsdokument som inneholder de sentrale punktene i en forretningsplan. Denne malen kan du laste ned og bruke som grunnlag for din forretningsplan fra denne nettsiden. Her finner du også et budsjetteringsverktøy og en enkel brukerveileder.

En forretningsplan bør inneholde beskrivelse av:

  • Forretningsideen
  • Personopplysninger
  • Produkt/tjeneste og produksjon
  • Markedet
  • Markeds- og salgsaktiviteter
  • Økonomi
  • Kapitalbehov og finansiering
  • Organisering og administrasjon av virksomheten

Se mer på Innovasjon Norges nettsider .

Kilde: Innovasjon Norge

Powered by Labrador CMS