Samfunn

Moderniseringsminister Jan Tore Sanners digitaliseringsprosjekt av offentlig sektor viser ikke gode nok resultater, ifølge en ny europeisk undersøkelse.

– Klare mangler

Norge har tilbakegang når det gjelder digital infrastruktur for flere tjenester, viser europeisk undersøkelse

Publisert Sist oppdatert

Digitaliseringen av Europas offentlige tjenester fortsetter å modnes, og selv om Norge med i tetgruppen, sliter vi når det gjelder å utnytte digital infrastruktur, viser undersøkelsen European eGovernment Services, som er gjennomført av Capgemini på oppdrag fra Europa-kommisjonen. Det skriver Capgemini i en pressemelding.

Årets utgave av eGovernment Benchmark analyserer den digitale tilstanden i offentlig sektor i 28 europeiske land – og i hvilken grad de er «on track» for å nå sine mål. Rapporten som har kartlagt over 10.000 nettsteder over hele Europa, har evaluert de digitale tjenestenes kvalitet og kvantitet i forhold til fire livshendelser: Starte en bedrift, finne en jobb, miste jobb, studere og familieliv. Rapporten viser at offentlig sektor fortsetter å legge flere tjenester ut på nett. Mens flere land, i antall, har økt nett–tilgjengeligheten på offentlige tjenester, er kvalitative tiltak, som transparente leveringsprosedyrer og forhåndsutfylte skjemaer med personlig informasjon, nødvendige for å forbedre de digitale tjenestene.

Eirik Magnus Sødal, Managing Consultant offentlig sektor i Capgemini Consulting, sier at offentlig sektor i Norge skårer høyt på de fleste av de områdene som er kartlagt.

– Men flere land som det er naturlig for oss å sammenligne oss med, ligger faktisk foran oss og viser mer fremgang. Norge scorer høyt på mobilitet som reflekterer tilrettelegging for virksomheter og borgere i fra andre land. Generelt sett vil et land legge bedre til rette for egne innbyggere enn andre lands innbyggere, men EU ønsker god tilrettelegging for alle EU borgere på tvers av grensene, påpekerr han.

Rikelig med forbedringsrom i Norge

Samlet sett beveger e–forvaltningspraksisen i Europa seg i riktig retning. For eksempel, er det gjort gode fremskritt innen utviklingen av mobilvennlige tjenester: mer enn halvparten av tjenestene (54 prosent) er mobilvennlige (sammenlignet med 27 prosent i 2015). Offentlige tjenesters brukervennlighet nådde et snitt på 85 prosent, som er et akseptabelt nivå av tilgjengelighet av tjenester på nett og interaksjon mellom innbyggere og myndigheter. Derimot er utviklingen beskjeden hva gjelder digital infrastruktur på tvers av landegrensene. En utvidet implementering av eIDAS[1]–direktivet vil trolig øke tilgjengeligheten av informasjon og tjenester for EU–borgere om du skal starte en bedrift eller studere i utlandet.

– Selv om vi skårer høyt i Norge, viser de underliggende resultatene at vi gjør det dårlig på ting som er viktige for oss som enkeltindivider. Offentlig sektor må bli bedre til å gi informasjon om for eksempel saksbehandlingstid og forventet leveringsdato i sine digitale løsninger. Dette er mangler som har gått igjen over flere år. I forhold til mobilvennlighet har vi også mer å gå på. Dette må være en forutsetning for alle nye og eksisterende tjenester. Rapporten viser at Norge har tilbakegang når det gjelder digital infrastruktur for flere tjenester. Til tross for at de siste årene regjeringen har lagt stor vekt på blant annet digital post og gjenbruk av data i offentlig sektor ser vi at det her fortsatt er en vei å gå sammenliknet med de beste landene, sier Sødal.

For å ta det neste steget, er det viktig å gjennomføre tiltak som gir økt transparens og investere i digitale tjenester, som elektronisk identifikasjon (eID) og autentisk data for gjenbruk. Når det gjelder åpenhet, må offentlige myndigheter bli flinkere til å legge frem informasjon om saksbehandlingstid, roller og ansvar, samt innhenting av personopplysninger. Det var forbedringer å spore i 2016 på dette området, men fremgangen er fortsatt beskjeden i løpet av de siste to årene det rapporteres fra. For eksempel var bruk av elektronisk identifikasjon bare mulig i 1 av 2 europeiske offentlige tjenester (52 prosent), og kun 47 prosent kunne tilby utfylte elektroniske offentlige skjemaer med data om bruker.

Vil ta fra Sanner ansvaret

Dagens Perspektiv har tidligere intervjuet IKT Norge–sjef Heidi Austlid, som ikke er imponert over jobben regjeringen har gjort med digitalisering av offentlig sektor.

Hun foreslo blant annet å frata moderniseringsminister Jan Tore Sanner ansvaret for prosjektet, og heller flytte det over til et tyngre departement.

Powered by Labrador CMS