Arbeidsliv

Ved hjelp av Obamas tidligere kampanjesjef, David Plouffe, skal Uber bli mer sofistikert, krangle mindre og vinne politikerne. Plouffe er nytt styremedlem og ny sjefsstrateg i Uber.

Uber skal bli mindre cowboy

Ved hjelp av Obamas tidligere kampanjesjef, David Plouffe, skal Uber bli mer sofistikert, krangle mindre og vinne politikerne. Veien går via flere arbeidsplasser og fornøyde brukere, ikke rådyre advokater og PR-eksperter.

Publisert Sist oppdatert

-Det er ikke noe poeng å omskrive 40-år gamle lover, som ble skrevet før mobiltelefonen eksisterte, sier Plouffe til Politico, i det første intervjuet ett år etter at han begynte som sjefstrateg og styremedlem i Uber. I sin 2,0-strategi bruker de grasrota for det den er verdt, på samme måte som han mobiliserte velgerne i Obamas første presidentvalgkamp.

Nå er det slutt på voldelige protester, arrestert ledere og rettssaker. Ubers nye strategi i Europa er mer fleksibel, hvor ingen kostnader er spart. Målet er å bygge en politisk brannmur rundt deres forretningsmodell, som utfordrer en etablert og til dels svært regulert næring med sterke fagforeninger.

Nå snakker Uber om at de ikke engang er en konkurrent til den etablerte drosjenæringen.

-Vi snakker ikke om drosjemarkedet, vi er ingen konkurrent til dem. Mange politikere tror vi ønsker å dele opp taxi-markedet, men vi ser på oss selv som en større del av et marked for innleid transport. Du trenger ikke å velge mellom taxi og Uber. De kan eksistere side om side, sier han til Politico.

Hva er Uber?

I mellomtiden arbeider nå EU med en studie som kan være med regulere hva slags selskap Uber er: en digital tjeneste eller et transportselskap. En rekke klager fra den etablerte drosjenæringen i Europa har nå endt i rettsalen; en katalansk domstol har henvist klagesaken fra byens største taxioperatør til EU-domstolen i Luxemburg. Det betyr at Europas øverste domstol skal avgjøre hvorvidt Uber er en transporttjeneste eller en digital tjeneste. Andre land hvor Uber har møtt hard motstand er Frankrike, Tyskland og flere større europeiske byer. De får heller ikke operere i Kina, Australia, flere land i Fjerne Østen og i en rekke byer i USA.

Avgjørelsen der kan sette presedens for eventuelle andre søksmål i Europa. Dersom EU-domstolen bestemmer seg for at Uber er en fullverdig transporttjeneste, kan selskapet blir utsatt for langt strengere krav til sikkerhet, godkjenninger og forsikringer. Uber håper EU ser på tjenesten som en del av et større digitalt initiativ som skal fremme teknologisk innovasjon og et digitalt samfunn, som ikke er interessert i å kjøre taxinæringen i grøfta.

Dette skjer altså parallelt med at selve kommisjonen, som er EUs politiske hjerne, når skriver på en studie som vil forsøke å avklare hva slags juridiske instrumenter Brussel kan bruke for å avgjøre om Uber er en transporttjeneste eller bare en digital tjeneste.

Uber, som ble grunnlagt i San Francisco i 2009, er nå tilstede i 53 land, med en omsetning som har passert 1 milliard dollar, men hvor verdien er hele 40 milliarder dollar. For investorene har stått i kø. Forretningsideen er å tilby kjøretjenester gjennom en app, som kobler passasjerer med sjåfører. Betalingen skjer gjennom den samme appen hvor Uber tar en splitt av beløpet.

I sin nye strategi skyver de forbrukerne foran seg. De har samlet 120.000 vitnesbyrd på video som nå dukker opp på nettet under kodene #UberLove og #UberEtMoi. En av fire innbyggere i London bruker nå en av Ubers 20.000 sjåfører i byen. I Paris har de 15.000.

Nye jobber

-Hvis noen bygget en fabrikk som skapte 20.000 nye jobber i London, ville det vært førstesidestoff i flere dager. Det er det Uber nå gjør. Vi skaper jobber, sier han.

I sin nye strategi arbeider de også for å distansere seg fra andre digitale selskaper, som gjennomgående skaper svært få arbeidsplasser, spesielt for middelklassen. De legger også vekt på å få frem at selskapet kan være en pen ekstrainntekt. Plouffe mener også at noen som arbeider åtte eller 10 timer i uken ikke kan betraktes som en ansatt, slik en domstol i California avgjorde tidligere i år. I Belgia betraktes de som entreprenører.

I Norge har drosjenæringen fått medhold i at Uber ikke kan operere uten drosjeløyve og at de inntil videre er å anse som pirattaxi. I en rapport fra Konkurransetilsynet går de inn for å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. I praksis betyr det at dagens løyvesystem vil avvikles, noe som åpner for tjenester som Uber og Haxi.

En avgjørelse fra EU-domstolen forventes høsten 2016.

Powered by Labrador CMS