Ledelse
Samhandling mellom kunde og leverandør er helt avgjørende for å oppnå tilstrekkelig og hensiktsmessig nivå på informasjonssikkerheten, ifølge sikkhetsekspert.
Miłosz Klinowski / Unsplash
– Er du rustet til å beskytte bedriften din?
God informasjonssikkerhet oppnås gjennom å tenke helhetlig. Da må du ikke skyve ansvaret over på leverandørene dine, advarer seniorrådgiver i sikkerhetsselskap.
1. januar 2019 trådte den nye sikkerhetsloven i kraft. Den har som hensikt å «forebygge, avdekke og motvirke sikkerhetstruende virksomhet». Den nye loven skal bidra til at Norge beskyttes bedre, også mot dataangrep. Det kan være angrep som kan sette politi eller forsvar ut av spill, men også angrep på andre offentlige eller private virksomheter som kan true nasjonal sikkerhet, som forsvarsminister Frank Bakke-Jensen uttalte i en pressemelding i forbindelse med innføringen av loven.
Den nye sikkerhetsloven treffer bredt, og berører langt flere organisasjoner og virksomhetsområder enn den forrige loven. Den medfører et behov for en skjerpet bevissthet hos ledelsen i de virksomhetene som er eller kan bli omfattet av loven.
Irene Westlie er seniorrådgiver innen informasjonssikkerhet og risiko i Skarpe, en bedrift som utfører rådgivning og prosjektoppdrag innen telekom, transport, helse, bygg- og eiendom. Hun hevder at ledere per i dag ikke er rustet til å beskytte virksomhetene sine. Dette er alvorlig, siden mange virksomheter opplever å bli truet og har blitt rammet av ondsinnede handlinger. Slike hendelser kan medføre store utfordringer for hele organisasjonen. Da er det viktig at ledelsen er godt forberedt.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP