Ledelse

Slik bygger du verdifulle relasjoner på LinkedIn

Tillit og troverdighet er viktig når du skal utvide nettverket ditt på LinkedIn. For å lykkes må du starte med å gi bort noe, hevder kommunikasjonsekspert.

Publisert Sist oppdatert

Ønsker du å utvide nettverket ditt på LinkedIn? Da er kvalitet viktigere enn kvantitet, ifølge leder i kommunikasjonsbyrået Viis, Christian Sømme. Han understreker at å utvide ikke utelukkende handler om å legge til flere individer på LinkedIn eller å få flere likes på bedriftens LinkedIn-side. I stedet går det på å utvide, gjennom å tilføre virksomheten noe nytt – ikke mer av det samme.

– Det er viktig med nye perspektiver, og det er avgjørende å kunne tilknytte seg kompetanse man ikke har fra før. En haug av relasjoner med den samme kompetansen du allerede innehar er ikke spesielt verdifull. Søk deg i stedet til nye områder, anbefaler han.

Sømme forteller at det er viktig å være åpen for nye måter å utføre oppgaver på, enten det handler om Blue Ocean, digital disrupsjon eller andre kreative strategier som utfordrer det bestående. For å nå nye mål trenger du å komme videre, ikke gjøre mer av det samme som du hittil har gjort.

– Uten nye perspektiver på ting vil du ikke nå de nye målene dine, sier han.

Må gi bort noe

For å bygge tillit må du være villig til å gi bort noe, mener Sømme. Dette er det som skiller nettverksbygging fra kjøp og salg. Ved å involvere nye kontakter – for eksempel ved å la dem holde et foredrag for bedriften din – gir du dem en mulighet som de ikke vil glemme når du har behov for en tjeneste i retur. Det blir fristende for dem å gi noe tilbake.

– De mest vellykkede konsulentene gir for eksempel oppdrag videre. På den måten sørger de for å holde nettverket varmt. Da gjelder det for deg å levere på øverste nivå når du får sjansen, forklarer han.

Mange ønsker å utvide nettverket ved å få, eller ved bare å hekte seg på. Det holder ikke, ifølge Sømme.

Foto Leder i kommunikasjonsbyrået Viis, Christian Sømme. Foto: Privat.

– Kom med et bidrag hvor du gir tid, oppdrag, muligheter og lignende. Den som gir, får. Men, ikke legg en klam forventning om ytelse og gjenytelse på det. Noen har ut i fra sin type virksomhet ikke mulighet til å gi tilbake akkurat det samme som dere gir, men kan tilføre verdi – nytte som det heter i sosialøkonomien – på andre måter. Balanse oppnås over tid, ikke ved første treff, understreker han.

Når du har bygget viktige relasjoner, må du sørge for at disse holdes ved like. Da holder det ikke med kaffeslabras eller byturer, for hyggens skyld.

– Det er viktig å holde relasjonen i gang med noe konkret. Inviter til noe som er matnyttig, ikke bare lunsj, sier han.

Se utenfor Norge

Christian Sømme anbefaler å se utenfor landegrensene når du skal finne verdifulle relasjoner. I sin egen bedrift har han funnet samarbeidspartnere også i andre verdensdeler.

– Viis bruker nå designere, både i Norge og i helt andre verdensdeler. Vi finner folk med samme arbeidsmoral, entusiasme og leveransedyktighet som oss selv. Ellers hadde vi ikke giddet. Prisene er lavere, og vi har noen som jobber om natten – så vi kan levere dagen etter, forteller han.

Han påpeker at det er store muligheter, dersom man tenker litt større: Det finnes gode samarbeidspartnere i utlandet, enten det gjelder leverandører av produkter eller tjenester. Det har dessuten blitt lettere å finne gode samarbeidspartnere i utlandet enn tidligere. Og det er ikke bare småbedrifter og gründere som gjør dette. De store bedriftene gjør det også, forteller han.

– Det er mulig å finne gode internasjonale samarbeidspartnere, og det handler ikke bare om pris – men også om gode leveranser. Det er viktig å finne noen som tenker likt som deg, eller som har samme filosofien eller smaken, sier han.

For å få til gode samarbeid med nye relasjoner anbefaler han bruk av samhandlingsverktøy. Slike gruppeverktøy kan brukes til å jobbe sammen om prosjekter. Selv har han gode erfaringer med samhandlingsverktøy som Asana og Trello.

– Det handler om «to do-oppgaver», delegering, progresjonsoppdatering og håndtering av flere prosjekter samtidig. Samarbeidet blir mer oversiktlig. Såkalte kanban-boards fungerer fint og visualiserer prosjektene man holder på med på en effektiv måte, sier han.

Sømme anbefaler alle bedrifter som ønsker å utvide nettverkene sine til å knytte til seg personer som kan tenke digitalisering.

– Sett nettverket ditt i sving, og gjør noe konkret. Det er først da det blir verdifullt, avslutter han.

Lederverktøy

Slik utvider du nettverket ditt på LinkedIn:

Definere hensikt og mål:

  • Hva er hensikten din med å være på LinkedIn, og hva vil du oppnå?
  • Eksempler på hensikt kan være økt salg og identifisering av potensielle kunder
  • Vær klar over forskjellen mellom å bygge ditt personlige varemerke og å bygge bedriftens varemerke. Derfor må du tenke over hva du etterstreber
  • Det er viktig å ha en plan fra begynnelsen

Skape kontakt:

  • Når du vet hva du vil oppnå er det på tide å knytte til seg de personene eller bedriftene som kan hjelpe deg med å nå dit
  • På LinkedIn finnes både bedrifter og personer, så tenk igjennom hvem du har behov for å nå – med hensikt og mål friskt i minnet

Start «praten»:

  • Nå gjelder det å vise hva du kan
  • By på kunnskap. Dersom du er dyktig innenfor et spesifikt område, og i tillegg behersker å skrive, kan du forfatte egne artikler
  • De egenproduserte artiklene vil bli liggende ute for alltid, i motsetning til delt materiale som forsvinner etter en stund
  • Du skaper troverdighet og vinner tillit gjennom å by på kunnskap

Anbefalinger:

  • Det tar tid å bygge opp et nettverk på LinkeIn, men når du har klart det vil det vise seg å være gull verdt
  • Gjennom det du har delt av din kompetanse vet dine kontakter hvem du er og hva du kan
  • Dermed kan disse anbefale deg i sine nettverk
  • For å opprettholde de gode anbefalingene må også du være generøs med å anbefale andre

Kilder: Linda Björck / Entreprenör

Powered by Labrador CMS