Ledelse

Strever med internasjonaliseringen

Selskaper med høye ambisjoner og sterke globale strategier strever med å sette planene ut i livet, viser ny undersøkelse fra BCG og IMD Business School.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange selskaper som har jobbet for å ekspandere globalt de siste tiårene, men det få som er klare for å gjennomføre en fullstendig globalisert organisering og drift. Bare ett av ti selskaper har gjennomført globalisering fullt ut, viser funn i en lederundersøkelse The Boston Consulting Group og IMD Business School har gjennomført blant 362 ledere fra selskaper i ulike deler av verden.

Funnene i undersøkelsen viser at:

  • Selskapene har høye ambisjoner og stor selvtillit når det kommer til globale strategier, men ikke flere enn rundt 10 prosent har helt og fullt klart å skaffe seg den kompetansen som skal til for å lykkes i andre deler av verden. En av de største utfordringene var sammenslåinger og oppkjøp.
  • Linjeledere som har ansvar for forretningsdrift eller regioner er langt mer pessimistiske enn ledere i toppledelsen når de anslår hvorvidt eget selskap er klar for globalisering eller ei.
  • Mellomstore selskaper løper størst risiko ved satse på globalisering. De er ikke like raske som mindre selskaper og har ikke de samme stordriftsfordelene som store selskaper.

75 prosent av respondentene i undersøkelsen rapporterte om at selskapene de jobber i planlegger å øke den internasjonale delen av forretningene sine. Bare 10 prosent rangerte seg selv som over gjennomsnittlige på 22 ferdigheter som må være på plass for å lykkes med globalisering.

De tre faktorene selskapene scorer lavest på er sammenslåinger og oppkjøp, etablering av globale forsyningskjeder og det å dele gode erfaringer/resultater (beste praksis).

Undersøkelsen viser ifølge BCG og IMD at det ligger et stort potensiale i å lykkes med oppkjøp og sammenslåinger. Selskaper som hadde en score på 75 prosent eller høyere på dette punktet, lå 10 prosent høyere enn de øvrige selskapene på globaliseringsindeksen.

362 ledere fra ulike selskaper i ulike deler av verden deltok i undersøkelsen. Litt over halvparten av respondentene, 56 prosent, kom fra selskaper med hovedkontor i vest-Europa.

Powered by Labrador CMS