Nyskaping

De små hverdagsinnovasjonene kan ha mer å si for bedriftens suksess enn de store prosjektene, hevder forsker Nina Veflen Olsen.

– Hverdagsinnovasjonene er viktige

Forsker ved Nofima Mat, Nina Veflen Olsen, har studert de små innovasjonenes betydning for norske bedrifter. Disse kan øke salget ditt – mer enn de ambisiøse og store innovasjonene, hevder hun.

Publisert Sist oppdatert
Fra Gründerarkivet: Denne artikkelen sto på trykk i Gründer nr. 7, 2008.

Veflen Olsen gjennomførte fire omfattende studier av små, trinnvise innovasjoner på ulike områder i sin doktoravhandling ved Handelshøyskolen BI. En av disse handlet om frossen fisk.

– Man tar for eksempel en pakke med frossen seifilet, som gjerne kjøpes av gamle, enslige forbrukere, som ikke orker å spise opp hele pakken. Lag til tre dype hakk i den frosne fiskeblokken, og du er klar til å lansere en ny og mer forbrukervennlig seifilet. Samtidig fikk seifileten ny innpakning. Salget av seifileten økte med rundt 30 prosent som et resultat av endringene, sier Veflen Olsen.

Forskeren mener at fordelen med de små innovasjonene er at du kan kontrollere prosessen selv. Dessuten har du mange flere muligheter å jobbe med.

– Disse hverdagsinnovasjonene er viktige fordi de gradvis bidrar til å øke lønnsomheten til bedriften. De forandrer ikke nødvendigvis verden, men det er riktigere at bedrifter fokuserer på å bli gode på disse. Store og radikale innovasjoner dukker dessuten sjelden opp i styrte prosesser, sier Veflen Olsen, og viser til sine studier.

Ifølge forskeren kan de små innovasjonene beskrives som å sette to kjente ting sammen på en ny måte.

Powered by Labrador CMS