Samfunn
Mange av de mest populære pop-artistene i Norge har opptrådt på VG-lista på Rådshusplassen i Oslo. Her Julie Bergan i 2018.
Audun Braastad / NTB
Multitalenter, spillelistekonger og samstemte organisasjoner
Arne Bendiksen, Egil Monn-Iversen og Sæmund Fiskvik er historie. I dag ser den norske musikkbransjen helt annerledes ut, med nye og overraskende maktkonstellasjoner.
Musikkbransjen mangler det samlende organet, som for eksempel idretten har i Norges idrettsforbund. Likevel har tre organisasjoner klart å finne sammen de siste årene: Kunstnerforeningen Creo, Norske Konsertarrangører og handels- og tjenestenæringsorganisasjonen Virke. Organisasjonene, som representerer tusenvis av musikere, musikkarbeidere, arrangører og selvstendig næringsdrivende innen musikk, har vært spesielt viktige det siste året, mener musikkviter Audun Molde ved Høyskolen Kristiania.
– I dagens situasjon har disse organisasjonene dannet en samlende stemme for musikkbransjen. Siden musikkbransjen mangler et samlende organ, har det tidligere vært vanskelig å få gjennomslag. Det har vært et problem. Men organisasjonene har inntatt rollen, og har hatt en god dialog med politisk ledelse, sier Molde.
Han trekker spesielt frem Creo, og kommunikasjonsjobben organisasjonen har gjort under pandemien.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP