Ramsalte opplevelser i nord

XXLofoten satser på store opplevelser i storslagen natur. For dem betyr grønn innovasjon å bringe folk ut i naturen og ta for seg av det naturen byr på: Lofottorsk, lofotlam og ramsalte utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Tørrfisk fra Lofoten er Norges første og mest kjente eksportprodukt, og det har det vært siden høvedsmannen Torolv Kveldulvsson i år 875 dro med seg torsk fra Lofoten til London. Både Bergen og Ålesund vokste seg fram som eksportbyer med tørket fisk fra Lofoten. Det å ro fiske til Lofoten var en farefull ferd, for noen betydde det rikdom, for andre fallitt eller en enda verre skjebne.

Så det bildet nordmenn flest har av Lofoten kan kort beskrives slik: torsk, værhardt, kaldt, rorbuer og folk med masse humor som er vant til «å stå han av». Her har folk levd med og av naturen så lenge Norge har eksistert.

Og det er nettopp hit daglig leder i XXLofoten Frank Hagen fra Svolvær drar tusener av turister hvert år. I tillegg krever han at de besøkende skal stå for det meste av moroa sjøl.

– Den grønne kjernen i virksomheten vår er at vi legger til rette for naturopplevelser. Konseptet innebærer også at kundene må være aktive selv, sier Hagen.

XXLofoten har utarbeidet et knippe meningsfylte aktivitetskonsepter, under fanen «Mind Moving Concepts». Det betyr at de i stor grad legger vekt på kunnskapsformidling som en bærebjelke i aktivitetene. De er opptatt av at kundene får historisk og kulturelt påfyll og styrket kunnskap om det å ta vare på seg selv og andre. Likeledes er Lofoten vel så viktig for dem som ønsker å senke skuldrene og har behov for å sløse med tid.

Kvalitet, ryddighet, løsningsorientert og profesjonell administrasjon er viktig stikkord for hvordan XXLofoten skal kapre kunder.

– Men også ryktebørsen er viktig. Gode omtaler fra folk som har vært er hos oss gir anerkjennelse og gjensalg, sier Hagen.

Målgruppen er bedriftsmarkedet og gruppereisende. Det tilbys fisketurer, kajakkturer, fjelltoppbestigninger både med og uten ski.

– Vi håper jo våre gjester er litt støle når de reiser herfra, sier Hagen.

Lonely Planet har kalt øyene i Lofoten for et av de vakreste reisemålene i verden, og

Rorbuferier har vært en turistmagnet i mange år. De senere årene har også flere såkalte eventselskaper etablert seg. Det tilbys også inneaktiviteter– alt fra glassblåsing, stearinlysverksted til kakebaking og kaviarkurs. I dette markedet har XXLofoten utarbeidet sin egen trå varsomt-plakat for sine aktiviteter i regionen. I stor grad handler dette om bevisstgjøring og ansvar om hvordan man opptrer i naturen.

– Vår foretningsfilosofi bunner i å oppfordre gjestene til å komme hit for egen maskin og til å bruke sin energi til tett og mer interaktiv utforsking av naturen, sier Hagen.

XXLofoten har mellom 5000 og 6000 gjester i løpet av året. 90 prosent av disse er norske.

– I februar hadde vi 300 personer her. De færreste hadde vært i Lofoten før. Og selv nordmenn tror jo innimellom at det går isbjørn i gatene her, sier Frank Hagen.

Og med Lofotveggen som kulisser– enten den nå er grønn eller hvit – og blått hav som scene, er naturen aldri langt unna.

Powered by Labrador CMS