Samfunn

Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Swedbank lurer på hvordan den blå regjeringens utbyggingsselskap for veier skal finansieres.

Sjeføkonom: – Regjeringen lurer seg selv

Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen mener regjeringens veifond, utbyggingsselskap og øremerkede bilavgifter ikke gir nye veier.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er som å bygge seg et hus med lånte penger og tro at det er betalt når snekkeren har fått sitt, sier Andreassen til Aftenposten.

Sjeføkonomen i Swedbank lurer på hvordan den blå regjeringens utbyggingsselskap for veier skal finansieres.

De blåblå vil etablere et utbyggingsselskap for vei med rett til å låne med statsgaranti. I tillegg vil de blå opprette eget fond i statsbudsjettet som skal gi «avkastning» til veier. Deler av årsavgiften for biler skal øremerkes inn i det nye veiselskapet.

- Alle disse forslagene etterlater et inntrykk av at det er ekstra penger å hente ved å lage nye fond og selskaper, eller ved å øremerke penger på statsbudsjettet. Slik er det ikke. Ny bokføring og nye fond gir ikke nye penger. Uten nye penger blir det ikke ekstra veier. Nye penger kan bare hentes fra skattebetalerne, de som bruker vei og bane, eller fra Oljefondet, sier han til avisen.

Andreassen mener det mest kontroversielle med regjeringens forslag er spørsmålet om hvem som skal betale prosjektene, og når skal det skje.

- Hvis utbyggingsselskapet har inntekter fra prosjektene sine, for eksempel i form av bompenger, så er dette mer å sammenligne med Avinor, Statkraft og Statnett. Dette er statlige selskaper som låner, bygger og driver med overskudd, og kan på mange måter sammenlignes med private bedrifter. Men de har ikke statsgaranti for sine lån, slik det nye veiselskapet skal få, påpeker han.

Powered by Labrador CMS