Ledelse

Slik får du medarbeidere til å hjelpe hverandre

Belønn medarbeidere som bidrar til at andre lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et av flere råd i boken «Give and Take: A Revolutionary Approach to Success». Boken er skrevet av Adam Grant, amerikansk professor i organisasjonspsykologi ved University of Pennsylvania’s Wharton School, som viser til at en sterk giverkultur medarbeiderne imellom fører til høyere produktivitet og bedre resultater.

Grant er blitt intervjuet av danske Ledelse i Dag. Han sier til den danske publikasjonen at alt for få virksomheter forstår at de kan skape betydelige og varige konkurransefortrinn gjennom å oppmuntre medarbeidere til å søke og yte hjelp, belønne givere og sortere bort medarbeidere som kun pleier sine egne interesser.

Dette er professorens tre råd til ledere:

  • Skap en kultur der det er akseptert å be om hjelp.
    Hvis folk er redde for å fremstå som sårbare, belaste kollegene eller virke inkompetente, er det ledelsens oppgave å gå foran og signalisere at det er i orden å be om hjelp. Som leder må man imidlertid også se til at ”givernes” sjenerøsitet utnyttes på en produktiv måte gjennom å sette grenser for hvor ofte de blir forstyrret.
  • Anerkjenn og belønn givere. Da kan det oppstå en selvforsterkende kultur.
    Grant mener ledere bør anerkjenne og belønne personer som deler av sin kunnskap og skaper relasjoner i en virksomhet. Dette for å oppmuntre flere til å bli ”givere”. Han mener dette bør kobles opp mot personlige resultatmålinger hvor man ikke bare ser på individuelle resultater, men også på hvor mye man bidrar med til andre.
  • Vær forsiktig med å ansette og forfremme folk som tar mer enn de gir.
    Dette er folk som oppnår individuelle resultater, men som ikke bidrar til at andre lykkes. Hvis du ønsker å luke ut disse typene, anbefaler Grant å ta referanser fra jevnaldrende og underordnede, ikke bare fra overordende. Dette fordi dette er folk som gjerne er flinke til å smiske oppover, men som sparker nedover.
Powered by Labrador CMS