Ledelse

Har du vinner­­instinktet?

Et sterkt vinnerinstinkt kan ha både positive og negative konsekvenser, hevder ledelsesrådgiver. Derfor er det viktig at du lærer å bruke vinnerinstiktet ditt på en positiv måte.

Publisert Sist oppdatert

Mange har ingen klar idé om hva det vil si å være en vinner. De følger heller sine helter, så de kan forstå hvordan en vinner tenker, mener Steve Tobak, forfatter og leder i Invisor Consulting.

Han skriver på nettstedet entrepreneur.com at dette bare er begynnelsen på suksess. Langsiktig suksess handler mer om å bygge relasjoner enn å forstå seg selv. Det er erfaring og utførelse som er viktigst, ikke ideene. Og det er hva du gjør, og ikke det du drømmer om, som blir utslagsgivende.

Alt dette starter med et tankesett som definerer hvordan du opptrer. Det er et handlingsfokusert tankesett som gir et vinnerinstinkt, hevder Tobak.

Kan bikke over

Ledelsesrådgiver Jan Wiese påpeker at en leder med et for sterkt fokus på å vinne kan ha narsissistiske personlighetstrekk.

– Ledere som føler det er egne regler for dem, eller som har uforbeholden tro på egne ferdigheter og ressurser kan høre hjemme i den kategorien, sier han.

Wiese påpeker imidlertid at det er en rekke positive aspekter ved å ha et sterkt vinnerinstinkt. Å vinne handler nemlig ikke alltid om å knuse konkurrenten.

– Folk med vinnerinstinkt har det til felles at de liker å bryne seg på dyktige folk i samme miljø. De har også evnen til å fastholde øving, terping og ferdighetsutvikling innen sine områder. Det er mange som ikke har anlegg for dette, selv om de også er dyktige, presiserer han.

Stadig læring

Trening er viktig for å utvikle konkurranse- og vinnerinstinkt. Spesielt på utvikling av ferdigheter. Kunnskaper og ferdigheter knyttet til hvordan man øver på det er viktigst i dette arbeidet, ifølge Wiese.

– Vinnerinstinktet er ofte koblet til en type motivasjon som handler om å bli sett – og da gjerne av viktige personer innenfor samme fagfelt. Det er en form for sosial aksept. Et eksempel på dette kan være priser og utmerkelser. Vinnerne ser seg selv stående på pallen. Bildet av dette driver dem fremover, antakelig mer enn faktisk å stå der. Æren er en indre motivasjonskraft, sier han. Men blir det for mye, er det jo farlig, legger han til.

Trening og læring er en del av konkurranse- og vinnerinstinktet. Spesielt på utvikling av ferdigheter.

– Konkurranseinstinktet hos vinnerne er koblet til et instinkt for hvordan man stadig blir bedre, de har konstant glede av egne forbedringer og læringen som ligger i det, ifølge Wiese.

Tilbakemeldinger

Konkurranseinstinktet er ulikt fordelt, men har du vinnerinstinktet, og ønsker å bli bedre, er det bra å dyrke dette. Men «The Lonely Rider» er en myte, sier han. Du har jo langt større sjanser til å lykkes i et allsidig og relasjonelt bra team. De beste lederne har jo dessuten en stor glede ved å se at laget lykkes samtidig.

I gode team foregår det masser av konstruktive tilbakemeldinger og positiv forsterkning. Og det kan være nyttig, også fordi vinnere er følsomme for kritikk. Mange av dem har mye prestasjonsangst, ifølge Wiese. Det som hjelper da, er den ene eller de få, som virkelig ser og forstår deg, som har urokkelig tro på ditt talent.

Press

Wiese har hatt oppdrag med å coache ledere som sliter med presset – særlig når det gjelder økonomi. Coaching eller psykologihjelp er mer vanlig enn det de fleste regner med, hevder han:

– Selgere som skal nå budsjettene sine hver dag, for eksempel. Angsten lammer dem og alt kan låse seg, forteller han.

Folk med sterke vinnerinstinkter vil oppleve at ting går opp og ned. De klarer å nyte seire, samtidig som de anerkjenner at det vil svinge, og at man må kjempe seg opp av sumpen igjen.

Wiese, som også er musiker, forteller at mange gode kunstnere har et sterkt vinnerinstinkt. En musiker kan høre
noe nytt på konsert den ene dagen, dra rett hjem for å øve på det og videreutvikle det, og bruke det samme dagen etter, forklarer han.

– Det kalles ofte inspirasjon, men like ofte er det lysten til å prestere enda bedre, sier han.

Helhetssjekk

Han legger til at konkurranse også innebærer utvikling, og at å vinne ikke nødvendigvis betyr at man har en motstander man skal slå ned i støvlene.

– Jeg anbefaler alle som vil oppnå store ting om å gjennomføre en sosial økologisjekk. Det innebærer å stille seg spørsmålet om hvem som blir berørt av det du skal gjøre. Ta hensyn og sjekk at dine handlinger ikke går på bekostning av folk rundt deg, sier han.

Wiese er også opptatt av både den symbolske og reelle delen av belønninger når man har oppnådd et stort mål.

– Det er ikke alltid den indre motivasjonen er nok. Av og til bør du gi deg selv en fysisk belønning. Noen kaller det feiring, men det kan også være en spesielt god middag eller en reise. En positiv opplevelse til hele personen – ikke bare på tankeplanet, avslutter han.

Du kan trene opp vinnerinstinktet ditt, hevder ledelsesrådgiver Jan Wiese. (Foto: Jan Wiese).

Slik kan du trene opp vinner­instinktet

Hvis jeg ikke er best kommer noen andre til å være det:

  • Alle snakker om hvor viktig det er å være glad i det du gjør, men hvis du bare er én av tusen som gjør det samme vil ikke bli glad i resultatet.
  • Viser du lidenskap i det du gjør har du fått en god start, men du må jobbe for å bli best innen ditt felt.

Suksess er en maraton, ikke en sprint:

  • Du er nødt til å ha stayeregenskaper hvis du skal ende opp som vinneren. Suksess er et livslangt spill.

Jeg lytter til andre, men stoler bare på min egen magafølelse:

  • Suksess handler bare om å treffe gode beslutninger. Informasjon kan gi deg et overtak, men i dag har de fleste tilgang på informasjonen.
  • Det hjelper å omgås de beste folkene, men når du er sjefen er du som stikker frem nakken og da må du stole på din egen magefølelse.

Det har ingen verdi å fortelle folk det de vil høre:

  • Alle vil ha klikk og følgere, og er samtidig redde for å fornærme noen, eller bli oppfattet som negative. Det fører ofte til at budskapet blir verdiløst, utvannet, tilfeldig eller utopisk.
  • Det eneste verdifulle er å fortelle folk sannheten, spesielt når den er det folk ikke vil høre.

Ideer jeg ikke setter ut i livet eksisterer ikke:

  • Ideer er bare tanker, og alle har dem. Innhold er bare ideer på papir, eller på en nettside. Alle kan generere dem.
  • Den eneste forskjellen er hva du faktisk gjør – hva du setter ut i live og hva du leverer.

Hvis alle går én vei, løp den andre veien:

  • Hvis du bruker de samme verktøyene som alle andre, vil du aldri vinne.

Ved bare å følge andre mister du sjansen til å lede:

  • I en organisasjon er det bare én leder. Du kan være den person, ellers så er du ikke det.
  • Kunder verdsetter ikke konsepter eller innhold, de setter pris på virkelige innovative løsninger på problemene sine:
  • Business er basert på et fundamentalt konsept, der man selger av produkter eller tjenester som kunder har behov for. Vanskelig problem + glimrende løsning = stor seier. Husk dette regnestykket!

Jeg er aldri fornøyd med hva jeg har oppnådd:

  • Et karakteristika ved ledere som lykkes er at de har en dyptgående utilfredshet ved sine egne prestasjoner. Alt kan forbedres.

Jeg hater å mislykkes:

  • Det smerter å miislykkes. Den smerten kan du bruke til å forstå hva som gikk galt og sørge for at det aldri gjentar seg. Det gjør deg sterkere og klokere.
  • Du må aldri være redd for å feile, men målet må alltid være å vinne.

Kilde: Steve Tobak, forfatter og leder i Invisor Consulting / entrepreneur.com

Powered by Labrador CMS